Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2007-998180
Suppression der Lymphozytenfunktion zwei Jahre nach operativer Behandlung einer Nebenhöhlenmykose
Depressed Proliferative Capacity of Peripheral Blood Lymphocytes Two Years After Aspergillus SinusitisPublication History
Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung
Durch in vivo und in vitro Untersuchungen wurden bei Patienten mit einer Aspergillus Sinusitis im Akutstadium eine T-und B-Lymphozyten betreffende immunologische Dysregulation aufgedeckt. Untersuchungen, die zwei Jahre postoperativ durchgeführt wurden, sollten zeigen, ob die im Akutstadium beobachtete reduzierte in vivo und in vitro Lymphozytenstimulierbarkeit auch bei nun klinisch gesunden Patienten noch zu beobachten ist. Auch zwei Jahre nach der Sanierung der Nebenhöhlen war bei Patienten mit Aspergillus Sinusitis nach wie vor eine reduzierte Proliferationsfähigkeit der peripheren Blutlymphozyten zu verzeichnen. Im Hauttest auf Recall-Antigene war jedoch eine normerge Reaktion vorhanden. Die von uns gewonnenen Daten lassen uns annehmen, dass diese reduzierte Immunantwort eine Folge der Expression von Gliotoxin, einem Metaboliten von Aspergillus fumigatus ist.
Summary
Prior investigations showed that acutely diseased patients with an aspergillus sinusitis manifested immune dysfunctions in respect of both T and B lymphocytes. In contrast to patients with nonmycotic sinusitis reduced in vitro and in vivo responsiveness was observed. The aim of this study, carried out after removal of the fungus ball and endoscopic surgery in clinically healthy patients, was to ascertain whether this reduced responsiveness was to be regarded as the effect or cause of an Aspergillus fumigatus infection. - Two years later, the in vivo response to recall antigens was normal in both groups of patients, whereas the response to mitogens (ConA, PHA and PWM) was still decreased in the aspergillus sinusitis group. - The data suggest that the reduced immune response is a consequence of the Aspergillus fumigatus infection. Depressed skin reactivity is only present during acute infection, while proliferative capacity, as measured in the “whole blood stimulation” assay is depressed for a long time after healing the acute infection.