Laryngorhinootologie 1990; 69(6): 298-302
DOI: 10.1055/s-2007-998194
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Koinzidenz chronisch-entzündlicher Nasennebenhöhlenaffektionen mit cochleo-vestibulären Störungen*

Coincidence of Chronic Paranasal Sinus Inflammation in Patients with Sudden Cochleovestibular DysfunctionH. T. Gorgulla, E. K. Walther
  • Universitäts-Hals-Nasen-Ohren-Klinik Bonn (Direktor: Prof. Dr. med. C. Herberhold)
* Auszugsweise vorgetragen auf der Jahresversammlung der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde, Kopf- und Halschirurgie 1988 in Nürnberg
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Nach auffallend häufiger Beobachtung einer Koinzidenz labyrinthärer Symptome und chronischer Nasennebenhöhlenaffektionen wurde dieses in einer retrospektiven Studie untersucht. Aus einem Kollektiv von 72 Patienten mit akuten Labyrinthopathien hatten 72 % Zeichen einer chronischen Sinusitis. Umgekehrt waren bei 107 Patienten, die zur operativen Sanierung der Nasennebenhöhlen aufgenommen wurden, in 49 % labyrinthäre Störungen vorhanden. In einer Kontrollgruppe von anamnestisch Ohr- und Nasegesunden waren labyrinthäre Störungen in 24 % und chronische Sinusitiden in 28 % der Fälle bei gezielter Fahndung aufgefallen. Eine Koinzidenz beider Symptomenkomplexe nur in 11 %. Mit Hilfe des Vierfeldertestes kann gezeigt werden, dass die Symptomenkomplexe „labyrinthäre Störung” und „chronische Nasennebenhöhlenaffektion” voneinander abhängig sind (p < 0,01). Mögliche pathologische und pathophysiologische Zusammenhänge lassen sich in entzündlichen Vorgängen und vegetativ-nervalen Verbindungen diskutieren.

Summary

In the course of initial examination the authors frequently observed a coincidence of labyrinthine symptoms with radiologic signs of chronic sinusitis. Of 72 patients who were hospitalized for acute labyrinthine symptoms, 72 % presented with these signs. On the other hand, 49 % of the patients admitted to sinus surgery manifested labyrinthine symptoms. A well-pneumatized mastoid was found in both groups. In the control group, consisting of patients whose consultation was unconnected to ear or nose complaints, chronic sinusitis was found in 28 % and labyrinthine symptoms in 24 %, but the two together were only found in 11 %. It was shown by means of the chi2 test that the two symptom complexes are interdependent (p < 0.01). Histologic examination of the mucosa of paranasal sinuses and perilabyrinthine cells does not at the moment provide a satisfactory explanation. Pathologie autonomic nerve connections between the two systems may lead to higher vulnerability of the labyrinths of patients with chronic sinusitis. Other possible explanations, i.e., relating to certain neuropeptides and a well-pneumatized mastoid, are discussed. The authors wish to empahsize that their study is based on clinical data. At the moment a satisfactory pathophysiological explanation is lacking. In addition to antiphlogistic and rheologic medication, longterm planning of sinus surgery should be recommended for all patients in whom the two symptoms occur simultaneously. Whether this can help prevent recurrences, or put an end to progressive processes, can only be determined after a longer observation period.