Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1004669
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Evidenzbasierte Medizin in der Onkologie: spiegelt die Studienlage die klinische Realität wider?
Evidence-Based Medicine in Oncology: Do the Results of Trials Reflect Clinical Reality?Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Zusammenfassung
Evidenzbasierte Medizin (ebm) ist ein Appell für wissenschaftlich begründetes Handeln und gegen nicht zu rechtfertigende Beliebigkeit. Das Ranking von Studien, die Bewertung der Literatur, Metaanalysen und der Verweis auf den Level of Evidence in Leitlinien sind etabliert. Dies steht nicht in Widerspruch dazu, dass viele diagnostische und therapeutische Maßnahmen nicht evidenzbasiert sind und auch in angesehenen Journals Marketinginteressen und evidenzbasierte Fakten in Widerspruch geraten. Die Aufforderung ebm umzusetzen ist aber auch ein nicht zu haltender moralischer Anspruch, solange ebm nicht evidenzbasiert ist. Es fehlt der Nachweis durch Anwendungsstudien. Versorgungsforschung, die unter anderem auf die Umsetzung von Studien im Versorgungsalltag schaut, sollte als integraler Teil von ebm gesehen werden. In der Onkologie leisten Krebsregister eine solche Transparenz. Sie spiegeln, ob das Fortschrittsprogramm ebm in der Routineversorgung gelebt wird und nicht als schwer beeinflussbare Parallelwelt neben der Studienwelt existiert.
Abstract
Evidence-based medicine (ebm) is the answer to the postulate to grade the basis of scientific knowledge in medical care and to protect it against proceedings of unjustifiable arbitrariness. The ranking of controlled clinical trials, the evaluation of publications, meta-analyses, and references to “levels of evidence” in medical guidelines are well established. This is not inconsistent with the fact that many diagnostic and therapeutic measures are not evidence-based and that, even in reputable scientific journals, marketing intentions come into conflict with evidence-based facts. The demand for implementing ebm is furthermore an unsustainable ethical pretension as long as ebm itself is not evidence-based. In many cases better results from ebm are not supported by outcome studies. Health services research which, amongst others, evaluates implementation of study results under everyday conditions should be seen as an essential part of ebm. In oncology, cancer registries contribute to this type of transparency. Cancer registries show to what extent ebm is established as an encouraging future programme for the daily cancer health-care delivery and whether ebm exists as a barely realisable parallel world of promising controlled clinical trials.
Schlüsselwörter
Krebsbehandlung - evidenzbasierte Medizin - Literaturbewertung
Key words
cancer treatment - evidence-based medicine - literature evaluation
Literatur
-
1 Arbeitsgemeinschaft der wissenschaftlichen medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) .http://www.awmf.org / (Stand: 31.1.2008). http://www.rz.uni-duesseldorf.de/WWW/AWMF/
-
2 Best L, Simmonds P, Baughan C et al. Colorectal Meta-analysis Collaboration. Palliative chemotherapy for advanced or metastatic colorectal cancer. The Cochrane Database of Systematic Reviews 2000, Issue 1. Art. No.: CD001545. DOI: 10.1002/14651858.CD001545. (4365 a)
-
3 Cochrane, das Deutsche Cochrane Zentrum . http://www.cochrane.de/de/index.htm
- 4 Cohen A M, Stavri P Z, William R, Hersh W R. A categorization and analysis of the criticisms of Evidence-Based Medicine. Int J Medical Informatics. 2004; 73 35
- 5 Doust J, Mar C. Why do doctors use treatment that do not work. BMJ. 2004; 328 474-475
- 6 Giordano S H, Buzdar A U, Smith T L et al. Is breast cancer survival improving?. Cancer. 2004; 100 44-52
- 7 Hölzel D. Versorgungsforschung - ein Qualitätsschub fürs Gesundheitssystem?. MMW. 1998; 140 499-500
- 8 Isaacs D, Fitzgerald D. Seven alternatives to evidence based medicine. BMJ. 1999; 317 1618
- 9 Meyerhardt J A, Mayer R J. Systemic therapy for colorectal cancer. N Engl J Med. 2005; 352 476-487
- 10 Michelson J. Critique of (im)pure reason: evidence-based medicine and common sense. J Eval Clin Practice. 2003; 10 157-161
- 11 N. N.. Zahlen, Daten, Fakten schaffen. 108. Ärztetag zur Versorgungsforschung. Dtsch Ärztebl. 2005; 102 A 1334
-
12 Oxford-Centre for evidence based medicine .Oxford-Centre for evidence based medicine. http://www.cebm.net und den Levels of Evidence http://www.cebm.net/lindex.aspx?o=1025 (Stand: 31.1.2008)
- 13 Sackett D L, Rosenberg W M, Gray J A et al. Evidence based medicine: what it is and what it isn't. BMJ. 1996; 312 71
- 14 Sawicki P T. Evidenzbasierte Medizin: Keine „Zwangsjacke” für den Arzt. Dtsch Ärztebl. 2005; 102 A 888-A 892
- 15 Scheithauer W, Rosen H, Kornek G V et al. Randomised comparison of combination chemotherapy plus supportive care with supportive care alone in patients with metastatic colorectal cancer. BMJ. 1993; 306 752-755
- 16 Schlesinger-Raab A et al. Metastasiertes Mammakarzinom: keine Lebensverlängerung seit 20 Jahren. Dtsch Arztebl. 2005; 102 A 2706-A 2714
- 17 Seeber S, Schütte J, Freund M. Stellungnahme des Geschäftsführenden Vorsitzenden der Deutschen Gesellschaft für Hämatologie und Onkologie (DGHO) zum „Disease-Management-Programm” Mammakarzinom. InFoOnkologie. 2002; 5 257
-
18 SEER Cancer Statistics Review 1975-2004 . http://seer.cancer.gov/csr/1975_2004/sections.html (Stand: 31.1.2008)
- 19 Sehon S R, Stanley D E. A philosophical analysis of evidence-based medicine debate. BMC Health Services Research. 2003; 3 14
-
20 Tumorregister des Tumorzentrums München . http://www.tumorregister-muenchen.de/facts/specific_analysis.php (Stand: 31.1.2008)
Prof. Dr. D. Hölzel
Dr. G. Schubert-Fritschle
Tumorregister des Tumorzentrums München am IBE · Institut für Med. Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie
Klinikum Grosshadern / IBE
81377 München
Phone: 0 89 / 70 95 44 86
Email: hoe@ibe.med.uni-muenchen.de
URL: http://www.tumorregister-muenchen.de