Zusammenfassung
Da es sich bei 20 % der Patienten mit Colitis ulcerosa (CU) um Kinder und Jugendliche handelt, werden therapeutische Optionen benötigt, die an die Bedürfnisse der Kinder angepasst sind. In dieser Therapie ist E. coli Nissle 1917 (EcN) ein vielversprechender Wirkstoff, der bei Erwachsenen als evidenzbasierte probiotische Alternative zu Mesalazin (5-ASA) die CU-Remission erhält. Die vorliegende offene Pilotstudie hatte das Ziel zu untersuchen, inwieweit junge CU-Patienten von der remissionserhaltenden Therapie mit EcN klinisch profitieren. 34 Patienten zwischen 11 und 18 Jahren mit CU in der Remission wurden entweder der EcN- (1 × 2 Kapseln täglich, n = 24) oder der 5-ASA-Gruppe (im Median 1,5 g/Tag, n = 10) zugeordnet und ein Jahr lang beobachtet. Es ergab sich eine Rezidivrate von 25 % (6 / 24) in der EcN-Gruppe und 30 % (3 / 10) in der 5-ASA-Gruppe. Die Daten zur körperlichen Verfassung und Entwicklung der Patienten waren erfreulich; schwerwiegende unerwünschte Ereignisse traten nicht auf. Schlussfolgerung: Der probiotische Stamm EcN erhält die Remission der CU auch bei jungen Patienten.
Abstract
Since about 20 % of patients with ulcerative colitis (UC) are children and adolescents there is a need for therapeutic options custom-tailored to the children’s needs. E. coli Nissle 1917 (EcN) as an evidence-based probiotic alternative to mesalazine (5-ASA) in adult UC remission maintenance is a promising agent for such a therapy. The present open-labelled pilot study was undertaken to investigate the clinical benefit of EcN for maintenance therapy in young UC patients. 34 patients with UC in remission aged between 11 and 18 years were allocated either to EcN (2 capsules o. d., n = 24) or 5-ASA (median 1.5 g/d, n = 10) and observed over one year. As a result, the relapse rate was 25 % (6 / 24) in the EcN group and 30 % (3 / 10) in the 5-ASA group. Data on the patients’ global health and development were favourable and no serious adverse events were reported. In conclusion, maintenance therapy for UC with the probiotic EcN is effective also in young patients.
Schlüsselwörter
E. coli Nissle 1917 - EcN - pädiatrische Patienten - Probiotika - Colitis ulcerosa
Key words
E. coli Nissle 1917 - EcN - paediatrics - probiotics - ulcerative colitis
References
1
Cosgrove M, Al-Atia R F, Jenkins H R.
The epidemiology of paediatric inflammatory bowel disease.
Arch Dis Child.
1996;
74
460-461
2
Kruis W, Fric P, Pokrotnieks J. et al .
Maintaining remission of ulcerative colitis with the probiotic E. coli Nissle 1917 is as effective as with standard mesalazine.
Gut.
2004;
53
1617-1623
3
Rembacken B J, Snelling A M, Hawkey P M. et al .
Non-pathogenic Escherichia coli versus mesalazine for the treatment of ulcerative colitis: a randomised trial.
Lancet.
1999;
354
635-639
4
Cukrowska B, Lodinova-Zadnikova R, Enders C. et al .
Specific proliferative and antibody response of premature infants to intestinal colonization with nonpathogenic probiotic E. coli strain Nissle 1917.
Scand J Immunol.
2002;
55
204-209
5
Henker J, Laass M, Blokhin B M. et al .
The probiotic E. coli Nissle 1917 stops acute diarrhoea in infants and toddlers.
Eur J Pediatrics.
2007;
166
311-318
6
Wehkamp J, Harder J, Wehkamp K. et al .
NF-κB- and AP-1-mediated induction of human beta defensin-2 in intestinal epithelial cells by Escherichia coli Nissle 1917: a novel effect of a probiotic bacterium.
Infect Immun.
2004;
72
5750-5758
Jobst Henker
Department of Pediatrics, University Hospital Carl-Gustav-Carus
Fetscherstr. 74
01307 Dresden
Germany
Phone: ++ 49/3 51/4 58 34 49
Fax: ++ 49/3 51/4 58 53 58
Email: Jobst.Henker@uniklinikum-dresden.de