Zusammenfassung
Hintergrund: Ziel dieser Studie war es, die Überlebensrate und die funktionellen Ergebnisse nach Iridozyklektomie bei Iristumoren im Langzeitverlauf zu untersuchen. Patienten und Methoden: 39 Patienten (26 weiblich; 13 männlich) im Alter zwischen 20 und 79 Jahren (Median m = 58 Jahre) erhielten im Zeitraum von 1980 – 2002 aufgrund eines peripheren Iristumors eine Iridozyklektomie durch lamellierende Technik oder Trepanierung. Der Beobachtungszeitraum nach Iridozyklektomie umfasste 3 Monate bis 24 Jahre (m = 11,2 Jahre). Ergebnisse: Die Dignität der Tumoren war in 21 Fällen (54 %) maligne, darunter 20 Melanome (meist vom Spindelzell- oder gemischtem Typ) und eine Bronchialkarzinommetastase. Das histologische Spektrum der 18 benignen Uvealäsionen (46 %) war heterogen, am häufigsten kamen Naevi vor. Die Ergebnisse waren insgesamt gut: Funktionell konnte bei 57 % der Patienten ein Visus von > 0,5 erhalten werden. Eine Enukleation musste in 3 Fällen erfolgen. Die Lokalrezidivrate betrug 10 % (4 Fälle). Über den gesamten Beobachtungszeitraum ergab sich bei Patienten mit malignem Iristumor eine geschätzte 10-Jahres-Überlebensrate nach Kaplan-Meyer von 77 %. Zwei Patienten verstarben an den Folgen einer systemischen Metastasierung. Schlussfolgerung: Die funktionellen Ergebnisse nach Iridozyklektomie sind auch über einen langen Zeitraum günstig, während Komplikationen und Rezidive selten sind. Es ergibt sich dadurch eine hohe 10-Jahres-Überlebensrate. Somit ist die Iridozyklektomie auch langfristig als eine empfehlenswerte kurative Operationsmethode bei progredienten vorderen Uveatumoren anzusehen.
Abstract
Background: The aim of this study was to evaluate the long-term survival rate and functional results after iridocyclectomy. Patients and Method: Between 1980 and 2002 39 patients (26 female and 13 male) ranging in age from 20 to 79 years (median m = 58 years) underwent iridocyclectomy for a tumour of periphery iris by means of a lamellar technique or by trepanating. Follow-up time ranged from 3 months to 24 years (m = 11.2 years). Results: In 21 cases (54 %) there was a malignant tumour including 20 melanomas (mostly spindle-cell and mixed-cell melanomas) and one filiae of a bronchial carcinoma. There was a variety of histopathological entities in the 18 benign lesions (46 %). Naevi were the most frequent. The outcome was satisfactory: 57 % of the patients kept a visual acuity of > 0.5. Three eyes had to be enucleated. The rate of recurrence was 10 % (4 cases). The Kaplan-Meyer estimate for the 10-year-survival of the patients with a malignant iris tumour was 77 %. Two patients died of metastic melanoma following spindle-cell and mixed-cell melanoma. Conclusion: The long-term functional results after Iridocyclectomy are good, whereas complications and recurrences are rare. The 10-year-survival is high. Over a long period iridocyclectomy is a recommendable surgical procedure for removal of progredient tumours of the anterior uvea.
Schlüsselwörter
Okuläre Tumoren - Pathologie - Melanom
Key words
ocular tumours - pathology - melanoma
Literatur
-
1
Ashton N, Wybar K.
Primary tumours of the iris.
Ophthalmologica.
1966;
151
97-113
-
2
Busse H, Junemann G, Kroll P. et al .
Technik und Ergebnisse der Iridozyklektomie.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1986;
188
108-111
-
3
Forrest A W, Keyser R B, Spencer W H.
Iridocyclectomy for melanomas of the ciliary body: a follow-up study of pathology and surgical morbidity.
Ophthalmology.
1978;
85
1237-1249
-
4
Geisse L J, Robertson D M.
Iris melanomas.
Am J Ophthalmol.
1985;
99
638-648
-
5
Holland G.
On the clinical features and pathology of pigment tumors of the iris.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1967;
150
359-370
-
6
Jakobiec F A, Silbert G.
Are most iris „melanomas” really nevi? A clinicopathologic study of 189 lesions.
Arch Ophthalmol.
1981;
99
2117-2132
-
7
Jensen O A.
Malignant melanoma of the iris. A 25-year analysis of Danish cases.
Eur J Ophthalmol.
1993;
3
181-188
-
8
Linnic L F.
Surgery of tumours of the ciliary body and base of the iris.
Br J Ophthalmol.
1968;
52
289-296
-
9
LoRusso F J, Boniuk M, Font R L.
Melanocytoma (magnocellular nevus) of the ciliary body: report of 10 cases and review of the literature.
Ophthalmology.
2000;
107
795-800
-
10
Mackensen G, Custodis M.
Iridozyklektomie mit mikrochirurgischer Technik.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1972;
161
5-9
-
11
Malbran E S, Charles D, Garrido C M. et al .
Iridocyclectomy technique and results.
Ophthalmology.
1979;
86
1048-1066
-
12
Memmen J E, McLean I W.
The long-term outcome of patients undergoing iridocyclectomy.
Ophthalmology.
1990;
97
429-432
-
13
Naumann G.
Blockexzision intraokularer Prozesse. I. Tumoren der vorderen Uvea.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1975;
166
436-448
-
14
Naumann G O, Rummelt V.
Block excision of tumors of the anterior uvea. Report on 68 consecutive patients.
Ophthalmology.
1996;
103
2017-2027 discussion 2027 – 2028
-
15
Olah Z.
Iridocyclectomy with scleral flap.
Klin Monatsbl Augenheilkd.
1983;
183
500-502
-
16
Palm E, Linder B.
Excision of tumours in the iris and the ciliary body.
Acta Ophthalmol.
1968;
46
521-528
-
17
Rones B, Zimmerman L E.
The prognosis of primary tumors of the iris treated by iridectomy.
Arch Ophthalmol.
1958;
60
193-205
-
18
Rummelt V, Naumann G O, Folberg R. et al .
Surgical management of melanocytoma of the ciliary body with extrascleral extension.
Am J Ophthalmol.
1994;
117
169-176
-
19
Schuler A O, Bornfeld N.
Aktuelle Therapieaspekte intraokularer Tumoren.
Ophthalmologe.
2000;
97
207-222
-
20
Shields C L, Shields J A, Materin M. et al .
Iris melanoma: risk factors for metastasis in 169 consecutive patients.
Ophthalmology.
2001;
108
172-178
-
21 Shields J A, Shields C L. Intraocular Tumors. A Text and Atlas London; WB Saunders Co 1992: 61-84
-
22
Sunba M S, Rahi A H, Morgan G.
Tumors of the anterior uvea. I. Metastasizing malignant melanoma of the iris.
Arch Ophthalmol.
1980;
98
82-85
-
23
Territo C, Shields C L, Shields J A. et al .
Natural course of melanocytic tumors of the iris.
Ophthalmology.
1988;
95
1251-1255
-
24
Tuncer S, Peksayar G, Demiryont M. et al .
Longterm follow-up of a patient with iris leiomyoma treated with partial lamellar iridocyclectomy.
Acta Ophthalmol Scand.
2004;
82
112-114
-
25
Vail D T.
Iridocyclectomy. A review. Gleanings from the literature.
Am J Ophthalmol.
1971;
71
161-168
-
26
Zirm E.
Über endobulbäre Operation.
Arch Augenheilkd.
1911;
69
233-236
PD Dr. Tobias Stupp
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