Rofo 2009; 181(4): 324-331
DOI: 10.1055/s-2008-1027857
Herz

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Abgrenzbarkeit des interventrikulären Septums mit einem 20 % Kontrastmittelspülbolus in der CT-Koronarangiografie: Ein Vergleich von 64-Schicht- und Dual-Source-CT

Septal Delineation using a 20 % Diluted Contrast Chaser Bolus in Coronary CT Angiography: A Comparison of 64-Slice and Dual Source CTW. Wüst1 , C. Zunker1 , M. May1 , K. Anders1 , D. Ropers2 , S. Achenbach2 , M. Uder1 , A. Kuettner1
  • 1Radiologisches Institut, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • 2Abteilung für Kardiologie, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Further Information

Publication History

eingereicht: 7.7.2008

angenommen: 16.9.2008

Publication Date:
16 March 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Aufgrund des technischen Fortschrittes der Multi Detektor Herz CTs und der Dual-Source-CT beträgt die Aquisitionszeit für Koronar-CTs teils unter 10 s. Gleichzeitig kann die Funktion des linken Ventrikels erfasst werden. Bei vielen Patienten kommt es zu einem Auswaschen des rechten Ventrikels, sodass das Septum nicht abgegrenzt werden kann. Studien konnten zeigen, dass ein, mit Kontrastmittel (KM) vermischter, NaCl-Spülbolus ausreicht, um das interventrikuläre Septum signifikant besser abzugrenzen. Das Ziel dieser Studie war herauszufinden, ob die Anwendung dieses Dual-Flow-Konzepts auch mit lediglich 20 % KM im Spülbolus ausreicht, um bei der 64-Schicht-CT und Dual-Source-CT das interventrikuläre Septum diagnostisch abzugrenzen. Material und Methoden: 97 Patienten wurden in diese prospektive Studie eingeschlossen. Bei 47 Patienten wurde an einem 64-Schicht-CT eine CTA der Koronarien durchgeführt. Sie erhielten 80 ml mit 5 ml/s. Kontrastmittel als Hauptbolus mit einem 50 ml Spülbolus aus 80 % Kochsalzlösung und 20 % KM. Bei den anderen 50 Patienten wurde an einem Dual-Source-CT eine CTA der Koronarien durchgeführt. Sie erhielten ein untersuchungszeitadaptiertes KM-Protokoll als Hauptbolus mit einem 50 ml Spülbolus aus 80 % Kochsalzlösung und 20 % KM. Die Datensätze wurden in definierten ROIs entlang des Septums und im rechten Ventrikel hinsichtlich Dichte und Abgrenzbarkeit quantitativ und qualitativ analysiert. Abschließend wurde die Dichte in der proximalen und distalen RCA sowie im proximalen RIVA gemessen und die Gruppen ebenfalls verglichen. Ergebnisse: Mit dem untersuchungszeitadaptierten KM-Protokoll wurde signifikant weniger KM benötigt. In beiden Gruppen konnte das Septum ohne signifikanten Unterschied gleich gut abgegrenzt werden. Die Koronaranreicherung zeigte ebenfalls keinen Unterschied. Schlussfolgerung: Die Daten zeigen, dass das Dual-Flow-Konzept unabhängig vom verwendeten Kontrastmittelprotokoll mit einer Konzentration von 20 % KM im Spülbolus eine robuste Abgrenzbarkeit des interventrikulären Septums erlaubt. Bei gleicher Bildqualität ermöglicht ein untersuchungszeitadaptiertes Protokoll eine signifikante KM-Einsparung.

Abstract

Purpose: Due to the technical advance of multislice cardiac CT and the recently introduced dual source CT, the acquisition times for cardiac CT exams are < 10 sec. At the same time the assessment of left ventricular function is possible. However, in many patients a complete right ventricular outwash is noted, leading to insufficient septal delineation. Studies were able to demonstrate that contrast media (CM) mixed in the saline chaser bolus is sufficient for significantly better visualization of septal structures. The aim of this study was to investigate whether this dual flow concept works as well for 64-slice and dual source CT angiography using only 20 % CM in the saline chaser bolus. Materials and Methods: 97 patients were included in this prospective study. 47 patients underwent 64-slice CT coronary angiography. 80 cc were administered at 5 cc/sec as the main bolus followed by a 50 cc saline chaser bolus containing 20 % contrast media. The other 50 patients were examined using dual source CT. They received a CM protocol adapted for the scan time with the identical saline/CM chaser bolus. The datasets were quantitatively examined in defined ROIs along the septum and in the right ventricle with respect to the density. The septal delineation was qualitatively analyzed and both groups were compared. In a final step the density was measured in the proximal and distal RCA as well as in the LAD and also compared. Results: Using the protocol adapted for the scan time, significantly less CM was used. No significant difference was able to be found regarding the septal delineation or coronary enhancement. Conclusion: The study shows that the dual flow concept allows for robust septal delineation regardless of the CM injection protocol used as long as a 20 % saline chaser bolus is used. A CM protocol adapted for the scan time also leads to significant CM reduction at equal image quality.

Literatur

  • 1 Lembcke A, Rogalla P, Mews J. et al . Darstellung der Koronararterien mittels Mehrschicht-Spiral-CT: Optimierung der Bildqualität mittels Multisegment-Rekonstruktion und variabler Gantry-Rotationszeit.  Fortschr Röntgenstr. 2003;  175 780-785
  • 2 Becker C R, Ohnesorge B M, Schoepf U J. et al . Current development of cardiac imaging with multidetector-row CT.  ur J Radiol. 2000;  36 97-103
  • 3 Kuettner A, Kopp A F, Schroeder S. et al . Diagnostic accuracy of multidetector computed tomography coronary angiography in patients with angiographically proven coronary artery disease.  J Am Coll Cardiol. 2004;  43 831-839
  • 4 Ohnesorge B, Flohr T, Becker C. et al . Cardiac imaging by means of electrocardiographically gated multisection spiral CT: initial experience.  Radiology. 2000;  217 564-571
  • 5 Flohr T G, McCollough C H, Bruder H. et al . First performance evaluation of a dual-source CT (DSCT) system.  Eur Radiol. 2006;  16 256-268
  • 6 Saam T, Oberhoffer M, Rist C. et al . Quantitative Evaluation der Aortenklappenöffnungsfläche mit der Dual-Source-CT und Korrelation mit der 2D-Echokardiografie: Initiale Ergebnisse.  Fortschr Röntgenstr. 2008;  180 553-560
  • 7 Heuschmid M, Rothfuss J K, Schroeder S. et al . Assessment of left ventricular myocardial function using 16-slice multidetector-row computed tomography: comparison with magnetic resonance imaging and echocardiography.  Eur Radiol. 2006;  16 551-559
  • 8 Heuschmid M, Kuettner A, Schroeder S. et al . ECG-gated 16-MDCT of the coronary arteries: assessment of image quality and accuracy in detecting stenoses.  Am J Roentgenol. 2005;  184 1413-1419
  • 9 Begemann P G, Stahmer F, Stork A. et al . Evaluation von zwei „schnellen” Softwareprogrammen zur Bestimmung der linksventrikulären Volumina in der retrospektiv EKG-gegateten Mehrzeilen-Spiral-CT des Schweineherzens: Biplanare Flächen-Längen-Methode und „Shape-tracking”-Methode.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 572-580
  • 10 Knollmann F, Valencia R, Buhk J H. et al . Eigenschaften und Anwendungen der Flächendetektor-basierten Volumen-Computertomographie.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 862-871
  • 11 Mahnken A H, Günther R W, Krombach G. Kontrastangehobene MRT und MSCT zur kardialen Vitalitätsdiagnostik.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 771-780
  • 12 Frigerio M, Roubina E. Drugs for left ventricular remodeling in heart failure.  Am J Cardiol. 2005;  96 10L-18L
  • 13 Ropers D, Pohle F K, Kuettner A. et al . Diagnostic accuracy of noninvasive coronary angiography in patients after bypass surgery using 64-slice spiral computed tomography with 330-ms gantry rotation.  Circulation. 2006;  114 2334-2341
  • 14 Dewey M, Hoffmann H, Hamm B. CT coronary angiography using 16 and 64 simultaneous detector rows:intraindividual comparison.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 581-586
  • 15 Brodoefel H, Kramer U, Reimann A. et al . Dual-source CT with improved temporal resolution in assessment of left ventricular function: a pilot study.  Am J Roentgenol. 2007;  189 1064-1070
  • 16 Busch S, Johnson T R, Wintersperger B J. et al . Quantitative assessment of left ventricular function with dual-source CT in comparison to cardiac magnetic resonance imaging: initial findings.  Eur Radiol. 2008;  18 570-575
  • 17 Cao L, Du X, Li P. et al . Multiphase contrast-saline mixture injection with dual-flow in 64-row MDCT coronary CTA.  Eur J Radiol. 2008 [Epub ahead of print]; 
  • 18 Kerl J M, Ravenel J G, Nguyen S A. et al . Right heart: split-bolus injection of diluted contrast medium for visualization at coronary CT angiography.  Radiology. 2008;  247 356-364
  • 19 Küttner A, Zunker C, Wüst W. et al .Optimiertes Kontrastmittel-Injektionsprotokoll für die kardiale Bildgebung unter Verwendung einer neuen „Dual-Injection Technik”. präsentiert auf der 88. Jahrestagung der Deutschen Röntgenkongress 16.–19.05.2008 Berlin; 2007
  • 20 Bae K T. Peak contrast enhancement in CT and MR angiography: when does it occur and why? Pharmacokinetic study in a porcine model.  Radiology. 2003;  227 809-816
  • 21 Funabashi N, Suzuki K, Terao M. et al . New acquisition method to exclusively enhance the left side of the heart by a small amount of contrast material achieved by multislice computed tomography with 64 data acquisition system.  Int J Cardiol. 2007;  114 265-269
  • 22 Ruzsics B, Lee H, Zwerner P L. et al . Dual-energy CT of the heart for diagnosing coronary artery stenosis and myocardial ischemia-initial experience.  Eur Radiol. 2008 [Epub ahead of print]; 
  • 23 Nakaura T, Awai K, Yauaga Y. et al . Contrast injection protocols for coronary computed tomography angiography using a 64-detector scanner: comparison between patient weight-adjusted- and fixed iodine-dose protocols.  Invest Radiol. 2008;  43 512-519
  • 24 Cademartiri F, Maffei E, Palumbo A A. et al . Influence of intra-coronary enhancement on diagnostic accuracy with 64-slice CT coronary angiography.  Eur Radiol. 2008;  18 576-583

Dr. Axel Kuettner

Radiologisches Institut, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg

Maximiliansplatz 1

91054 Erlangen

Phone: ++ 49/91 31/8 53 60 65

Fax: ++ 49/91 31/8 53 60 68

Email: axel.kuettner@uk-erlangen.de