Rofo 2009; 181(2): 147-154
DOI: 10.1055/s-2008-1027915
Mamma

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Einsatz eines speziellen Clips (Tumark® Professional) zur postinterventionellen Markierung suspekter Mammaläsionen nach MRT-gestützter Vakuumbiopsie – erste Ergebnisse

Performance of a Newly Developed Clip (Tumark® Professional) for MRI-Guided Lesion Localization after MRI-Guided Vacuum-Assisted Biopsy – First ResultsK. C. Siegmann1 , S. Speck1 , A. Baur1 , M. Hahn2 , A. Stäbler3 , D. Hornscheidt4 , C. D. Claussen1
  • 1Abteilung Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Tübingen
  • 2Frauenklinik, Universitätsklinikum Tübingen
  • 3Institut für Pathologie, Universitätsklinikum Tübingen
  • 4Research & Development, Somatex Medical Technologies GmbH
Further Information

Publication History

eingereicht: 3.8.2008

angenommen: 14.10.2008

Publication Date:
08 January 2009 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Evaluation eines neuartigen Clips (Tumark Professional) bezüglich Exaktheit der Läsionsmarkierung sowie mammografischer (MG), sonografischer (SG) und magnetresonanztomografischer (MRT) Darstellbarkeit und Ortständigkeit im Verlauf zur Beurteilung seiner Wertigkeit für die Markierung suspekter Mammaläsionen nach MRT-gestützter Vakuumbiopsie (VB). Material und Methoden: Prospektive Untersuchung von 27 konsekutiven Patientinnen mit 29 nur MRT-detektierbaren suspekten Läsionen. Nach MRT-gestützter VB erfolgte die Läsionsmarkierung mittels Tumark (Somatex, Teltow). Der Abstand von Clipartefakt zur biopsierten Läsion wurde gemessen. Die Clipdarstellbarkeit in MG, SG und MRT wurde anhand einer 5-Punkte-Skala von sehr gut (1 Punkt) bis nicht abgrenzbar (5 Punkte) beurteilt. Die Ortständigkeit des Clips im Verlauf wurde MG bestimmt. Ergebnisse: Histologisch waren 31 % (9 / 29) der Läsionen maligne. Außer einer Läsion konnten alle Läsionen (96 %) exakt (Distanz zum Clip ≤ 10 mm) mittels Tumark markiert werden. SG war der Tumark in 27 Fällen (93,1 %) und MRT in 25 Fällen darstellbar (86,2 %). Die mittlere Abbildungsqualität war mäßig (3,2 Punkte). Die Darstellbarkeit in der MG war in allen Fällen sehr gut (1 Punkt). Im Verlauf (1 – 7 Monate) war der Clip bei einer mittleren Abweichung von 4,5 mm stabil. Schlussfolgerung: Der Tumark Professional ist exakt positionierbar, meist SG abgrenzbar und im kurzfristigen Verlauf ortständig. Der Clip erscheint daher für die MRT-gestützte Markierung suspekter Mammaläsionen nach MRT-gestützter VB geeignet. Eine weitere Verbesserung der SG-Darstellung wäre vorteilhaft.

Abstract

Purpose: Evaluation of a newly developed Clip (Tumark Professional) for MRI-guided lesion localization after MRI-guided vacuum-assisted biopsy (VAB) with regard to the exactness of positioning, migration, and visibility on mammography (MG), ultrasound (US) and MR imaging (MRI). Materials und Methods: 27 consecutive patients with 29 suspicious breast lesions detected with MRI were prospectively evaluated. The location of the lesion was determined with Tumark (Somatex, Teltow, Germany) after MRI-guided VAB. The distance between the clip and lesion was measured via MRI. The qualitative visibility of the clip was assessed by means of a 5-point scale from very good (1 point) to not visible (5 points). The analysis was performed for MG, US and MRI separately. Clip movement was measured via MG. Results: 9 lesions were malignant (31 %). All but one lesion (96 %) were able to be localized exactly with a clip-lesion distance of ≤ 10 mm. The Tumark was visible in 27 cases (93.1 %) in US and in 25 cases (86.2 %) in MRI. The visibility of the clip was moderate for both modalities (mean 3.2 points). Its visibility in MG was always very good (1 point). The clip position was stable at the time of short term follow-up (1 – 7 months; mean deviation 4.5 mm). Conclusion: Precise positioning of the Tumark Professional is usually possible. The clip is mostly visible in US. At the time of short-term follow-up, there was no relevant movement. Therefore, Tumark seems to be suitable for MRI-guided lesion localization after MRI-guided VAB of suspicious breast lesions. Further improvement of US visibility would be beneficial.

Literatur

  • 1 Teifke A, Lehr H A, Vomweg T W. et al . Outcome analysis and rational management of enhancing lesions incidentally detected on contrast-enhanced MRI of the breast.  Am J Roentgenol. 2003;  181 655-662
  • 2 Siegmann K C, Gorriz C, Xydeas T. et al . Preoperative Magnetic Resonance Imaging-guided localization of 131 breast lesions with modified embolization Coils.  Invest Radiol. 2005;  40 368-377
  • 3 Perlet C, Heywang-Köbrunner S H, Heinig A. et al . Magnetic resonance-guided, vacuum-assisted breast biopsy: results from a European multicenter study of 538 lesions.  Cancer. 2006;  106 982-990
  • 4 Viehweg P, Heinig A, Amayab B. et al . MR-guided interventional breast procedures considering vacuum biopsy in particular.  Eur J Radiol. 2002;  42 32-39
  • 5 Obenauer S, Grabbe E, Knollmann F. et al . Stellenwert der MR-gestützten Lokalisation und Biopsie von Brustläsionen.  Fortschr Röntgenstr. 2006;  178 477-483
  • 6 Schulz-Wendtland R, Heywang-Köbrunner S H, Aichinger U. et al . Verbessert die Clipmarkierung im Rahmen der sonographischen oder stereotaktischen Brustbiopsie die Verlaufsbeurteilung kleiner Mammaläsionen und Lokalisation von Tumoren nach Chemotherapie?.  Fortschr Röntgenstr. 2002;  174 620-624
  • 7 Abrahamson P E, Dunlap L A, Amamoo M A. et al . Factors predicting successful needle-localized breast biopsy.  Acad Radiol. 2003;  10 601-606
  • 8 Birdwell R L, Jackman R J. Clip or marker migration 5 – 10 weeks after stereotactic 11-gauge vacuum-assisted breast biopsy: report of two cases.  Radiology. 2003;  229 541-544
  • 9 Burbank F, Forcier N. Tissue marking clip for stereotactic breast biopsy: initial placement accuracy, long-term stability, and usefulness as a guide for wire localization.  Radiology. 1997;  205 407-415
  • 10 Burnside E S, Sohlich R E, Sickles E A. Movement of a biopsy-site marker clip after completion of stereotactic directional vacuum-assisted breast biopsy: case report.  Radiology. 2001;  221 504-507
  • 11 Harris A T. Clip migration within 8 days of 11-gauge vacuum-assisted stereotactic breast biopsy: case report.  Radiology. 2003;  228 552-554
  • 12 Parikh J. Ultrasound demonstration of clip migration to skin within 6 weeks of 11-gauge vacuum-assisted stereotactic breast biopsy.  Breast J. 2004;  10 539-542
  • 13 Parikh J R. Delayed migration of Gel Mark Ultra clip within 15 days of 11-gauge vacuum-assisted stereotactic breast biopsy.  Am J Roentgenol. 2005;  185 203-206
  • 14 Philpotts L E, Lee C H. Clip migration after 11-gauge vacuum-assisted stereotactic biopsy: case report.  Radiology. 2002;  222 794-796
  • 15 Rosen E L, Vo T T. Metallic clip deployment during stereotactic breast biopsy: Retrospective Analysis.  Radiology. 2001;  218 510-516
  • 16 Baum F, Fischer U, Vosshenrich R. et al . Classification of hypervascularized lesions in CE MR imaging of the breast.  Eur Radiol. 2002;  12 1087-1092
  • 17 American College of Radiology (ACR) .Breast Imaging Reporting and Data System® (BI-RADS®) Atlas. Reston (VA); American College of Radiology 2003 3 rd ed
  • 18 Heywang-Köbrunner S H, Schreer I, Decker T. et al . Interdisciplinary consensus on the use and technique of vacuum-assisted stereotactic breast biopsy.  Eur J Radiol. 2003;  47 232-236
  • 19 Sittek H, Kessler M, Untch M. et al . Minimal-invasive Biosie und präoperative Markierung suspekter Mammaläsionen.  Gynäkol Geburtshilfliche Rundsch. 2004;  44 69-83
  • 20 Albert U S. Stufe-3-Leitlinie Brustkrebs-Früherkennung in Deutschland. München; W. Zuckerschwerdt-Verlag 2008
  • 21 Perlet C, Sittek H, Reiser M. et al . Clipmarkierung nach MRT-gesteuerter Vakuumbiopsie der Mamma.  Radiologe. 2005;  45 230-236
  • 22 Sittek H, Heske N, Kessler M. et al . O-Twist-Marker zur postinterventionellen Markierung in der Bildgebung suspekter Mammalasionen.  Radiologe. 2005;  45 223-229
  • 23 Viehweg P, Fabel K, Petzold A. et al . Einsatz des O-Twist-Markers zur Lokalisation von Mammakarzinomen unter neoadjuvanter Chemotherapie – erste Ergebnisse.  Fortschr Röntgenstr. 2007;  179 1055-1060
  • 24 Genson C C, Blane C E, Helvie M A. et al . Effects on breast MRI of artifacts caused by metallic tissue marker clips.  Am J Roentgenol. 2007;  188 372-376

Dr. Katja C. Siegmann

Abteilung Diagnostische und Interventionelle Radiologie, Universitätsklinikum Tübingen

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