Rofo 1991; 154(6): 587-592
DOI: 10.1055/s-2008-1033192
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Superselektive intraarterielle DSA bei Hüftkopfnekrose und Schenkelhalsfraktur

Superselective intra-arterial DSA in patients with femoral head necrosis and femoral neck fractureR. Langer, A. Scholz, M. Langer, F. Astinet, G. Schwetlick1 , F. Ferstl, R. Felix
  • Strahlenklinik und Poliklinik (Direktor: Prof. Dr. R. Felix), Universitätsklinikum Rudolf Virchow - Charlottenburg,
  • 1Orthopädische Universitätsklinik (Direktor Prof. Dr. U. Weber), Freie Universität Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wurden 25 Patienten ohne Pathologie der Hüftköpfe angiographiert, um ein Normalkollektiv der arteriellen Hüftkopfperfusion zu erhalten. In einer prospektiven Studie führten wir bei 34 Patienten mit Hüftkopfnekrose vor einer gefäßgestielten Beckenspanplastik, bei 15 nach Spantransplantation und 7 mit medialer Schenkelhalsfraktur eine intraarterielle (i.a.) digitale Subtraktionsangiographie (DSA) durch. Im Normalfall fanden sich zur arteriellen Hüftkopfversorgung 4 und mehr Rami nutricii proximales. Patienten mit Hüftkopfnekrose zeigten eine Rarefizierung, einen Abbruch der Rami nutricii proximales oder einen Verschluß der A. circumflexa femoris medialis, Patienten mit medialer Schenkelhalsfraktur eine völlige Unterbrechung der Rami nutricii proximales. Postoperativ fand sich nach gefäßgestielter Spanplastik in 82 % ein regelrecht perfundiertes Transplantat.

Summary

The prospective study includes 25 patients without pathology of the femoral head for the evaluation of the normal femoral head perfusion. In addition 34 patients with femoral head necrosis underwent i. a. DSA preoperatively before pedicled pelvic bone grafting. 15 patients after pelvic bone graft operation and 7 patients with medial femoral head fracture were also examined via superselective DSA. In cases with femoral head necrosis a rarefaction or interruption of the rami nutricii proximales, or an occlusion of the medial circumflex femoral artery were observed. Patients with medial femoral neck fracture showed an interruption of the rami nutricii proximales of the femoral head. Postoperative DSA - after pedicled pelvic bone graft - revealed a regular arterial graft perfusion in 82 %.