Rofo 1991; 154(6): 593-600
DOI: 10.1055/s-2008-1033193
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Kernspinresonanz bei der Bewertung von Patienten mit Verdacht auf Schulterinstabilität einschließlich eines Vergleiches mit CT-Arthrographie

MRI in the evaluation of patients with suspected instability of the shoulder joint including a comparison with CT-arthrographyChr. H. Neumann1 , St. A. Petersen2 , A. H. Jahnke jr.2 , L. S. Steinbach3 , F. W. Morgan4 , C. Helms3 , H. K. Genant3 , T. E. Farley4
  • 1San Francisco Magnetic Resonance Center
  • 2Letterman Army Medical Center, Orthopaedic Surgery Service, Department of Radiology
  • 3University of California, San Francisco, and Department of Radiology
  • 4Travis Air Force Hospital, Fairfield, California
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

32 Patienten mit klinischem Verdacht auf Schulterinstabilität waren Gegenstand dieses Vergleiches zwischen Kernspintomographie (MRT) und CT-Arthrographie (CT-A). Die Untersuchungen wurden von drei Radiologen unabhängig voneinander und ohne Kenntnis der arthroskopisch/chirurgischen Befunde interpretiert. Als Teil der statistischen Auswertung wurden ROC-Kurven, Sensitivität, Spezifizität und prediktiver Wert ermittelt. Die MRT zeigte signifikant bessere Ergebnisse bei der Beurteilung des anterioren und posterioren Labrum (Sensitivität 85, Spezifität 90, Genauigkeit 88 %) sowie Nachweis von Hill-Sachs-Läsionen (75, 82, 78 %). Keine der beiden Untersuchungsmethoden war von ausreichender diagnostischer Wertigkeit bei der Beurteilung der Gelenkkapsel. Die Ergebnisse bei der Beurteilung der Bizepssehne und beim Nachweis von freien Gelenkkörpern waren gleichwertig, jedoch statistisch nicht signifikant. Insgesamt erwies sich die MRT als wertvolle diagnostische Methode zur Beurteilung von Patienten mit Verdacht auf Schulterinstabilität und zeigte höhere diagnostische Treffsicherheit als die CT-A.

Summary

Thirty-two patients with clinical suspicion of shoulder instability were the subject of this assessment of MRI (1.5 T G.E. Signa) and its comparison with CT-arthrography (GE8800 and GE9800) of the shoulder. Twenty-seven patients had a final diagnosis established by arthroscopy and five by arthrotomy. The imaging examinations were interpreted independently by three radiologists blinded against history, surgical diagnosis and results of the compared test. The statistical analysis included ROC-curves, sensitivity, specificity and accuracy as well as predictive values. The significance of the comparative results was assessed by the McNemar Sign test. MRI showed significantly better diagnostic results in the evaluation of labral structures (sensitivity 85 %, specificity 90 %, accuracy 88 %) and humeral head impression fractures (75, 82, 78 %). None of the tests were of sufficient diagnostic value to identify capsular abnormalities. CT and MRI results regarding the biceps tendon and loose bodies were similar, however, statistically not significant. MRI proved to be of high diagnostic value in the assessment of the unstable shoulder and compared favorably with CT-A.

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