Abstract
The clinical course of a mannitol intoxication in a 5-month-old infant is reported.
Mannitol measurements were performed by gaschromatographic-masspectrometric analysis.
The role of the osmolal gap as a simple diagnostic tool in mannitol intoxication was
underlined by comparison to serum mannitol levels. Mannitol elimination was analysed
by measuring mannitol levels in urine, ultrafiltrate, and peritoneal dialysis outflow.
The highest concentrations were found in urine (approx. 300% serum values) and the
lowest in peritoneal dialysis outflow (approx. 50% serum levels). "Total body Mannitol"
was calculated each day from body weight, hydration, and serum mannitol levels and
opposed to the amount eliminated via urine, ultrafiltration, and peritoneal dialysis.
The results were only compatible with a volume of distribution of approx. 5,3 1, representing
total body water at a lean body weight of 7 kg. It could thus be demonstrated that
the sudden fall of serum mannitol levels from 19,6 mg/ml to 5,5 mg/ml without dialysis
treatment in an anuric patient was due to a leak of mannitol into the intracellular
compartment.
Zusammenfassung
Berichtet wird über eine Mannitintoxikation bei einem 5 Monate alten Säugling. Mannitspiegel
wurden mittels gaschromatographisch-massenspektrometrischer Analyse ermittelt. Durch
Gegenüberstellung der ,,osmotischen Lücke" und der im Serum gemessenen Mannitkonzentrationen
wurde die Bedeutung dieses einfachen Kriteriums für Diagnose und Verlaufsbeurteilung
der Mannitvergiftung veranschaulicht. Spiegelbestimmungen zeigten die höchste Mannitkonzentration
im Urin (ca. 300% des Serumspiegels), die im Peritonealdialysat gefundenen Werte lagen
am niedrigsten (ca. 50% des Serumspiegels). Durch Vergleich des Körperbestandes an
Mannit mit den täglich eliminierten Mannitmengen wurde gezeigt, daß das Verteilungsvolumen
im vorliegenden Fall nicht dem Extrazellulärraum, sondern dem Gesamtkörperwasser entsprach.
Damit war der plötzliche Abfall der Serumkonzentration von 19,6 mg/ml auf 5,5 mg/ml
innerhalb eines Tages ohne Dialysebehandlung mit einer massiven Schrankenstörung zu
erklären.