Klin Padiatr 1982; 194(5): 310-314
DOI: 10.1055/s-2008-1033827
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment of obese schoolchildren*

Die Behandlung'dickleibiger SchulkinderV. M. Ylitalo
  • Department of Paediatrics, Cardiorespiratory Research Unit, University of Turku, Finland
* Beitrag aus dem Deutsch-Finnischen Pädiatrie-Symposium 1981.
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

61 obeses choolchildren aged seven to 15 years were treated in the Department of Paediatrics, University of Turku, Finland, in years 1976 to 1980 for their obesity. The treatment was based on diet and increased physical exercise. The duration of the treatment was two years. The children were divided into two different groups: the active group (41 children) which had ambulatory checkups very frequently (22 times) and the nonactive group (20 children) with only eight ambulatory check-ups during the treatment (p < 0.001). The results in the active group were significantly better than in the nonactive group (p< 0.01).

Also the physical performance and the carbohydrate and lipid metabolism were studied before and after treatment period. Weight reduction resulted in an increase in the physical performance to a normal level and the carbohydrate and lipid metabolism changed to a ,,healthier" direction.

Zusammenfassung

61 dickleibige Schulkinder im Alter zwischen sieben und fünfzehn Jahren wurden in den Jahren 1976 bis 1980 in der Pädiatrischen Abteilung der Universitätsklinik Turku, Finnland, wegen Dickleibigkeit behandelt. Diese Behandlung basierte auf Diätmaßnahmen und einer Erhöhung der körperlichen Bewegung. Die Behandlungsdauer betrug zwei Jahre. Die Kinder wurden zunächst in zwei verschiedene Gruppen eingeteilt: eine aktive Gruppe (41 Kinder), die sehr oft (22×) einer ambulanten Überprüfung unterzogen wurde, und eine nichtaktive Gruppe (20 Kinder), die während der Behandlungsdauer nur achtmal ambulant überprüft wurde (p <0,001). Die in der aktiven Gruppe erzielten Ergebnisse waren wesentlich besser als die in der nichtaktiven Gruppe (p <0,01).

Vor und nach der Behandlung wurden auch die körperliche Leistung sowie der Kohlehydrat- und Lipidstoffwechsel der Kinder untersucht Gewichtsabnahme führte zu einer Steigerung der körperlichen Leistung auf das normale Niveau, während der Kohlehydrat- und Lipidstoffwechsel eine ,,gesündere" Tendenz aufwies.