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DOI: 10.1055/s-2008-1034422
Ursachen von häufigen Fehldiagnosen bei angeborenen Herzfehlern in der Praxis*
Causes of Common Misdiagnose of Congenital Cardiovascular Disease in the Pediatric Practice * Herrn Prof. Dr. med. F.H. Dost zum 70. Geburtstag am 11. Juli 1980 in Dankbarkeit gewidmet.Publikationsverlauf
Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)
Abstract
1. 1098 children with congenital cardiovascular malformations were examined in a pediatric outpatient clinic from 1960-1977. Diagnoses were later confirmed by heart catheterisation and angiocardiography. Cases misdiagnosed on an outpatients basis were analized, as comparable studies in the literature are not available.
2. Use of outpatient diagnostic techniques led to correct diagnoses in 65.3% of the above mentioned children. They were particularly helpful in diagnosing those congenital cardiovascular anomalies most frequently encountered in pediatric practice, e.g., ventricular septal defect, atrial septal defect (septum secundum), coarctation of the aorta, patent ductus arteriosus, tetralogy of Fallot and aortic stenosis. Correct diagnose were made in 61.8-90.4% of all cases in these disease categories.
3. Difficulties in making the correct diagnoses using outpatient diagnostic techniques were mostly encountered in the rare, as well as in the combined and complicated congenital cardiovascular diseases, particularly after the neonatal period.
4. The differentiation between innocent heart murmurs, pulmonary stenoses, atrial septal defects and ventricular septal defects often appears difficult and misleading. False diagnoses are commonly caused by misintepretation of single examination results, a point thoroughly . discussed in this report.
5. X-ray findings, particulary concerning pulmonary blood flow (increased-normal-reduced) are often misinterpreted and their importance overestimated. ECG-findings can also be misleading in some cases.
6. Only the complete consideration of all findings of the cardiology outpatient examination, the personal experience of the doctors and the knowledge of common diagnostic pitfalls can help insure the correct outpatient diagnosis of congenital cardiovascular disease in the pediatric patient.
Zusammenfassung
1. Aus den ambulanten Untersuchungen von 1098 Kindern in einer pädiatrisch-kardiologischen Sprechstunde der Jahre 1960-1977, von denen die Diagnosen der vorliegenden Herz- und Gefäßmißbildungen mittels invasiver Herzdiagnostik gesichert waren, wurden die Fälle mit ambulanten Fehldiagnosen analysiert, vergleichbare Literaturergebnisse liegen nicht vor.
2. Immerhin ergab sich aus dem Gesamtkollektiv in 65,3% bei der kardiologischen Vorfelddiagnostik die richtige Diagnose. Dies betrifft ganz besonders die praxisrelevanten, häufigsten angeborenen Herz- und Gefäßfehler wie Ventrikelseptumdefekt, Vorhofseptumdefekt (secundum-Typ), Aortenisthmusstenose, persistierendem Ductus arteriosus, Fallot-Fehler und Aortenstenosen mit richtigen Vordiagnosen in 61,8-90,4% aller Fälle.
3. Schwierigkeiten bei der ambulanten Diagnosefindung ergaben sich bei den seltenen, sowie kombinierten und komplizierten angeborenen Herzfehlern, insbes. jenseits der Neugeborenenperiode.
4. Die Differenzierung zwischen akzidentellen Herzgeräuschen, Pulmonalstenosen, Vorhofseptumdefekten und Ventrikelseptumdefekten erscheint oft schwierig und führt zu Fehldiagnosen, deren Ursachen in der Fehlinterpretation einzelner Untersuchungsbefunde liegen, die besonders herausgearbeitet wurden.
5. Röntgenbefunde, insbes. die Lungendurchblutung (vermehrt - normal - verringert) betreffend, werden oft falsch beurteilt und in ihrer Bedeutung überschätzt. Auch EKG-Befunde können in einzelnen Fällen täuschen. 6. Nur die Gesamtschau aller Befunde der kardiologischen Vorfelddiagnostik, die persönliche Erfahrung des Arztes und die Kenntnis der Ursachen von häufigen Fehldiagnosen sichert die richtige ambulante Diagnose von angeborenen Herz- und Gefäßfehlern im Kindesalter.