Abstract
Kawasaki recognized in 1967 the acute febrile mucocutaneous lymph node syndrome (MCLS)
as a well defined entity among a variety of hitherto unidentified atypical exanthems.
The etiology is uncertain. There are close relations to infantile polyarteritis nodosa
(IPN) which is probably the severe variant of Kawasaki's disease. Histologically it
is a generalized necrotizing vasculitis, most probably caused by circulating immune
complexes. The disease is supposed to be initiated by various infections in patients
with certain predispositions.
Considerations about etiology and pathogenesis as well as relations to IPN are mainly
discussed theoretically. Therefore it is recommended to investigate the Kawasaki syndrome
following a devised protocol.
Zusammenfassung
Kawasaki beschrieb 1967 das akute febrile mukokutane Lymphadenopathie Syndrom (MCLS).
Seither gelingt es, dieses Krankheitsbild durch seine charakteristische Symptomenkombination
von der Vielzahl atypischer Exanthemkrankheiten zu unterscheiden. Die Ätiologie ist
unbekannt. Es bestehen enge Verbindungen zur infantilen Polyarteriitis nodosa (IPN),
die wahrscheinlich die schwere Form des breiten Spektrums dieser Erkrankung ist. Histologisch
handelt es sich um eine generalisierte nekrotisierende Vaskulitis, die möglicherweise
durch zirkulierende Immunkomplexe verursacht wird. Als Auslöser der Krankheit kommen
bei bestimmten Dispositionen der Patienten virale oder bakterielle Infektionen in
Frage.
Überlegungen zur Ätiologie und Pathogenese sowie die Beziehungen zur IPN sind Gegenstand
vorwiegend theoretischer Diskussionen. Deshalb wird angeregt, das Kawasaki Syndrom
nach einem systematischen Programm zu untersuchen.