Geburtshilfe Frauenheilkd 1987; 47(2): 93-95
DOI: 10.1055/s-2008-1035782
Originalarbeiten

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur Wertigkeit von Palpation und Mammographie beim primären Mammakarzinom

Eine retrospektive Untersuchung der Jahre 1973-1982Value of Palpation and Mammography in Primary Breast CancerA Retrospective Study of the Years 1973-1982J. C. de Waal, J. Baltzer, C. Muthmann-Nagy, M. Schmid, J. Zander
  • I. Frauenklinik der Universität München (Direktor: Prof. Dr. Dr. h. c. J. Zander)
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wurde der Stellenwert von Tastbefund und Mammographie bei 596 Patientinnen mit einem primären Mammakarzinom untersucht. Das häufigste Symptom war der Knoten mit 86,1%. Die primäre Verdachtsdiagnose erfolgte in 63,4% durch die Patientin, in 28,9% durch den Arzt und in 7,7% erstmals durch die Mammographie. Falsch-negative Tastbefunde bzw. falsch-negative Mammographiebefunde wurden in 9,9% bzw. 5,0% beobachtet. Zum Tumorstadium bestand eine deutliche Abhängigkeit. Karzinome, die erstmals durch die Mammographie diagnostiziert wurden, wiesen eine 5-Jahres-Überlebensrate von 82,6% und eine Rezidivrate von 15,2% auf. Karzinome, die erstmals durch die Patientin bzw. durch den Arzt entdeckt wurden, erreichten eine 5-Jahres-Überlebensrate von 67,7% bzw. 70,6%. Auch die Rezidivrate lag hier mit 26,2% bzw. 22,1% höher.

Die Daten lassen erkennen, daß die erstmals mammographisch vermuteten Karzinome kleiner waren und seltener Lymphknotenmetastasen aufwiesen.

Zur Verminderung falsch-negativer Befunde wird gefordert, daß der Arzt, welcher eine Mammographie vornimmt bzw. die Röntgenbilder beurteilt, grundsätzlich die Brust selbst palpatorisch untersucht.

Abstract

The value of palpation findings and mammography in 596 patients with primary breast cancer was investigated. The most frequent symptom (86.1%) was the lump. The primary tentative diagnosis came from the patient in 63.4% of the cases, from the physician in 28.9% of the cases, and only after mammography in 7.7 % of the cases. False-negative palpation findings and false-negative mammography findings were observed in 9.9% and 5.0% of cases respectively. There was a clear dependence on the tumor stage. Carcinomas that were first diagnosed by means of mammography manifested a five-year survival rate of 82,6% and a recurrence rate of 15.2%. Carcinomas that were first discovered by the patient or the physician reached a five-year survival rate of 67.7% and 70.6% respectively. Here, too, the recurrence rate was higher, at 26.2% and 22.1% respectively.

The data show that the carcinomas that were first suspected mammographically were smaller and manifested lymph node metastases more rarely.

In order to reduce the number of false-negative findings the physician performing a mammography or assessing X-ray films should himself submit the breast in question to a thorough palpatory examination.