Geburtshilfe Frauenheilkd 1986; 46(1): 37-42
DOI: 10.1055/s-2008-1036160
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Neugeborenensepsis und bakterielle Neugeboreneninfektion

Manifestation und Verlauf unter frühzeitiger Antibiotika-TherapieSepsis in Newborn and Bacterial Infection of Newborn: Manifestation and Course under Early Antibiotic TreatmentD. Karitzky, B. Kampmann, F. D. Gauchel
  • Kinderklinik des Städtischen Krankenhauses Leverkusen
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Es wurde retrospektiv der Einfluß einer frühzeitigen Antibiotikagabe (Breitspektrumpenicillin kombiniert mit einem Aminoglycosid) auf die Manifestation bakterieller Neugeboreneninfektionen bei Kindern mit erhöhtem Infektionsrisiko für einen Zeitraum von 3 Jahren (1981-1983) in der Kinderklinik des Städtischen Krankenhauses Leverkusen untersucht.

Bei den in der Frauenklinik des Städtischen Krankenhauses Leverkusen geborenen Kindern (hier lagen genaue Angaben über die Geburtenzahl und Überweisungen vor) betrug die Inzidenz bakterieller Neugeboreneninfektionen 3,3% bezogen auf die Gesamtzahl der Entbindungen (n = 3598), eine Sepsis hatten 0,7% dieser Neugeborenen.

Im Gesamtkollektiv der wegen Neugeboreneninfektion therapierten Kinder fand sich eine Infektionsletalität von 5,5%, die Letalität der manifesten Neugeborenensepsis war mit 16,2% geringer als in der Literatur beschrieben. Besonders wirksam zeigte sich die frühzeitige Antibiotikagabe für die Vermeidung der eitrigen bakteriellen Neugeborenenmeningitis, die im Beobachtungszeitraum in keinem Fall auftrat.

In der Diagnostik der Neugeboreneninfektion zeigten sich Verfärbung der Haut, Atemstörungen, Fieber, Linksverschiebung im Differentialblutbild und Anämie als besonders geeignet.

Der Erregernachweis gelang am häufigsten in Magensaftkultur und Analabstrich.

Die Latenzzeit von mehr als vierundzwanzig Stunden zwischen Blasensprung und Geburt stellt nach den mitgeteilten Ergebnissen kein erhöhtes Infektionsrisiko für das Neugeborene dar und ist somit bei sonst unauffälligen Befunden keine Indikation zur Antibiotikaprophylaxe.

Abstract

The authors studied in the Paediatric Department of the Leverkusen Municipal Hospital retrospectively the influence of an early dose of antibiotics (broad-spectrum penicillin combined with an aminoglycoside) in respect of the manifestation of bacterial newborn infections in infants with an increased risk of infection, during a period of 3 years (1981-1983).

Among the infants born in the Gynaecological Department of the Leverkusen Municipal Hospital (exaet data were available on the number of births and referrals) the ineidence of bacterial newborn infections was 3.3% referred to the total number of deliveries (n = 3598); 0.7% of these newborn had sepsis.

In the total group of children treated for newborn infection, the infection mortality was 5.5%; the mortality of the manifest newborn sepsis was 16.2%, i.e. lower than reported in literature.

Early administration of antibiotics proved particularly effective in preventing purulent bacteria] meningitis of newborn; this disease did not oeeur with any of the infants observed during the study period.

Diagnosis of newborn infection included discolouration of the skin, respiratory disturbances, fever, shift to the left in the differential blood picture, and anaemia; these signs proved particularly suitable for arriving at a correct diagnosis.

Identification of the pathogens was most frequently successful in gastric juice eulture and anal smear.

The latency period of more than 24 hours between rupture of the amnion and delivery does not represent an increased risk of infection for the newborn, as our results confirm, and this is, therefore, not an indication for initiating Prophylaxis with antibiotics if there are no other abnormal findings.

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