Geburtshilfe Frauenheilkd 1985; 45(2): 119-123
DOI: 10.1055/s-2008-1036218
Gynäkologie

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Zur nicht Diaethylstilboestrol-induzierten Adenose der Vagina

Vaginal Adenosis without Intrauterine Exposure to DiethylstilbestrolH.-G. Schnürch, H. G. Bender, J. Tigges
  • Universitäts-Frauenklinik Düsseldorf (Dir.: Prof. Dr. L. Beck)
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Publication Date:
13 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Der Krankheitsverlauf einer 39jährigen Patientin mit spontaner Adenose der Vagina wird dargestellt. Dieses Krankheitsbild wird selten beobachtet im Vergleich zu der größeren Anzahl von Vaginaladenosen nach intrauteriner DES-Einwirkung. Der Ursprung dieser drüsigen Proliferationen wird in der Literatur entweder in Resten des Wolffschen oder Müllerschen Ganges gesehen oder auf metaplastische bzw. prosoplastische Vorgänge zurückgeführt.

Je nach Stadium und Sehweregrad bietet sich eine zystische, floride, adenomatöse oder karzinomatöse Adenose; es überwiegen bei weitem die benignen Formen. Symptome treten nur bei fortgeschrittenen Fällen auf; die Therapie richtet sich nach Dignität, Ausdehnung und Beschwerdebild.

Abstract

A case of spontaneous vaginal adenosis in a 39-year old patient is reported.

This entity is infrequently observed in comparison to the larger number of vaginal adenosis due to intrauterine DES exposure.

The literature concerning the origin of these spontaneous proliferations is controversial: remnants of Wolffian or Müllerian ducts are thought to be the source, as well as metaplastic or prosoplastic changes.

According to stage and extent of the disease, the individual case can be categorised into the following subgroups: cystic, florid, adenomatous and carcinomatous adenosis. Benign courses are far more frequent. Symptoms are observed only in advanced cases; therapy depends on histology, extent, and symptoms.