Zusammenfassung
Zur Frage der Beteiligung der Mamille wurden 500 Fälle von Mammakarzinom analysiert.
In 98 Fällen (19,6%) war die Mamille beteiligt. Die Häufigkeit der Mamillenbeteiligung
nimmt mit dem Lebensalter zu. Beim Vergleich der Karzinomtypen entsprach die größte
Gruppe (44%) den soliden Karzinomen. Der Prozentsatz der Karzinomverteilung entsprach
etwa dem Anteil der Mamillenbeteiligung (Ausnahme Adenoides Ca). Bei einem Tumordurchmesser
von weniger als 3 cm waren nur 12% der Mamillen beteiligt, bei größeren Karzinomen
waren es 30%. Auch der Abstand Tumor - Mamille spielt eine Rolle. Bei betroffener
Mamille war die homolaterale Axilla in 54% befallen, bei freier Mamille nur in 27%.
Daraus ergibt sich die Schlußfolgerung, daß eine konservative, nichtradikale chirurgische
Behandlung zwar grundsätzlich möglich ist, die Auswahl und die Aufklärung der Patientinnen
müssen aber sehr sorgfältig vorgenommen werden. Das Problem der Multizentrizität bleibt.
Langfristige Vergleiche stehen noch aus.
Abstract
500 cases of carcinoma of the female breast were analysed in connection with the problem
whether there is any involvement of the mamilla in this disease. The mamilla was found
to be involved in 98 cases (19.6%), the incidence rate of this involvement increasing
with advancing age. A comparison of the types of carcinoma showed that the largest
group (44%) was represented by the solid carcinomas. The percentage of carcinoma distribution
was approximately the same as the share of mamilla involvement, with the exception
of adenoid carcinoma. Only 12% of the mamillae were involved with a tumour diameter
of less than 3 cm, whereas in the case of larger carcinomas the percentage was 30%.
The distance between tumour and mamilla is also important. If the mamilla was affected,
the homolateral axilla was also affected in 54% of the cases, but this figure dropped
to 27% if the mamilla had remained free. This leads to the conclusion that while a
conservative, non-radical surgical treatment is fundamentally possible, the selection
and the information given to the patients must be done with great care. The problem
of multicentricity remains. Long-term comparisons have not been made so far.