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DOI: 10.1055/s-2008-1036793
© 1982 Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York
Risiken und Erfolgsaussichten einer Schwangerschaft nach Herzklappenersatz
Risks and Prognosis for Success of a Pregnancy Following Replacement of a Heart ValvePublication History
Publication Date:
19 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Nach Herzklappenersatz ist die Schwangerschaft im Beschwerdegrad I-II hämodynamisch prinzipiell möglich.
Bei Kunststoffklappen ist die Antikoagulation unabding bar. Der Schwangerschaftsbeginn wäre aus teratogenen Gründen am sichersten unter Heparin, Totgeburten und Frühtodesfälle sind jedoch häufiger als bei Marcumar. Es wird eine Heparintherapie während der gesamten Schwangerschaft (2 × täglich 10000 Einheiten subkutan) empfohlen.
Nach Literaturangaben kommt es unter der Antikoagulantientherapie jedweder Art in ⅔ der Fälle zur kompli kationslosen Geburt eines gesunden Kindes.
Von 202 Operierten wurden 150 per Fragebogen erfaßt. 25 Frauen hatten Kinderwunsch, 10 wurden schwanger, 1 zweimal, 1 dreimal; drei gesunde Kinder wurden ge boren.
Abstract
After replacement of a heart valve a pregnancy is possible in the complaint categories I and II. Treatment with anti- coagulation is necessary for plastic heart valves. To avoid teratogenic effects the early pregnancy is best managed with heparin although stillbirth and early intra-uterine death are more common than with Marcumar. A treat ment with heparin 10,000 units subcutaneously twice throughout all of the pregnancy is recommended.
According to the literature ⅔ of the pregnancy with anti- coagulation result in the normal delivery of a healthy infant.
Of 202 women in the reproductive age group with artifical heart valves, 150 were followed by a questionnaire. 25 women desired children. 10 women had pregnancies. 1 had two pregnancies, 1 had three pregnancies, 3 heathly infants were born.