Geburtshilfe Frauenheilkd 1980; 40(3): 246-252
DOI: 10.1055/s-2008-1037006
Gynäkologie

© 1980 Georg Thieme Verlag, Stuttgart · New York

Blasenfunktion der Frau unter psychometrischen Aspekten

Studie an 514 Frauen einer gynäkologischen PoliklinikUrinary Bladder Function in Women Under Psychometrical AspectsA Study Conducted in 514 Women at a Gynaecological Outpatient HospitalJ. M. Wenderlein
  • Universitäts-Frauenklinik Erlangen-Nürnberg (Direktor: Prof. Dr. K. G. Ober)
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Publication Date:
19 March 2008 (online)

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Zusammenfassung

Psychometrische Daten zeigten in einer Studie an 514 Frauen nach der Menopause statistisch signifikante Beziehungen zu Antworten auf Fragen nach der Blasenfunktion.

1. Neurotizismus nach MPI-N

Keinen Urinabgang beim Husten/Niesen/Gehen gaben zwei Drittel der Frauen ohne neurotische Tendenzen und die Hälfte jener mit diesen belastenden Persönlichkeitseigenschaften an (p<0,01). Emotional labile Frauen gaben dreimal häufiger Urinabgang bei seelischer Belastung an als emotional stabile Frauen (p< 0,05). Letztere Gruppe berichtete doppelt so oft über große Harnmengen bei der Blasenentleerung als die emotional labilen.

2. Intelligenz-Niveau nach MWT

Je geringer der IQ war, desto häufiger wurden ungenügende Blasenentleerung (p< 0,1), Miktion ohne Anspannen der Bauchdecken (p< 0,01) und geringe Harnmengen pro Miktion (p< 0,05) angegeben.

3. Depressivität nach EDS

Von dem Viertel der Frauen mit häufigeren depressiven Verstimmungen gaben 44% Schmerzen/Brennen bei der Miktion an. Diese Angabe machten nur 13% der Frauen ohne depressive Stimmungsschwankungen (p < 0,01). Letztere Gruppe gab nur halb so oft Vorfallgefühl/Druck nach unten an als erstere Gruppe mit depressiven Verstimmungen (p< 0,05).

4. Ängstlichkeit nach EAS

Das Fünftel der recht ängstlichen Frauen gab signifikant gehäuft Urinabgang beim Husten/Niesen/Gehen an (p < 0,05). Diese ängstlichen Frauen klagten viermal häufiger über Urinabgang bei schwerem Heben (48%) als Frauen ohne Ängstlichkeit (12%) (p<0.05).

Diese quantitativen Aspekte psychosozialer Daten können für die Anamneseerhebung vor der Blasenfunk tionsdiagnostik nützlich sein.

Abstract

Psychometrical data collected in a study conducted in 514 women after the menopause revealed statistically significant relationships to replies on questions regarding bladder function. 1. Neuroticism according to the Maudsley Personality Inventory (MPI-N). Two-thirds of the women without neurotic tendencies and one-half of those with such tendencies stated that there was no urination during coughing/sneezing/walking (p<0.01). Emotionally instable women stated urination in periods of mental stress three times more often than emotionally stable women (p<0.05). The lastnamed group reported twice as often on large quantities of urine when emptying the bladder, than the emotionally instable ones. 2. Intelligence level according to the Multiple-Choice Vocabulary Test (MWT = Mehrfachwahl-Wortschatz-Test). The lower the IQ level, the more often insufficient emptying of the bladder was re ported (p<0.1), micturition without distension ot the abdominal wall (p<0.01) and small quantitied of urine with each individual micturition (p<0.05). 3. Depressivity according to the Erlangen Depression Scale (EDS = Erlanger Depressions-Skala). 44% of the women with relatively frequent depressive moods (depressive women representing one-quarter of the women under investigation) stated that they experienced pain or a burning sensation during micturition. 13% only of the women without depressive moods made a similar statement (p<0.01). The lastnamed group reported a feeling of Prolapse or downward pressure only half as often as the first-named group with depressive moods (p<0.05). 4. Anxiety according to the Erlangen Anxiety Scale (EAS = Erlanger Angst-Skala). One-fifth of the women were relatively timid or anxious. This group of women stated with significant frequency that they urinated during coughing/sneezing/walking (p<0.05). These anxious women complained four times as often than women without anxiety, about urination when lifting heavy loads (48%) (12% in women who were not anxious (p<0.05). This quantitative aspects of psychosocial data can be useful when establishing anamnesis before bladder function diagnosis.