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DOI: 10.1055/s-2008-1039913
Ergebnisse der Markraumdekompression im Frühstadium der sogenannten „Idiopathischen Hüftkopfnekrose“
Effect of Core Decompression in Early Stages of Socalled “Idiopathic Necrosis of the Femoral Head”Publication History
Publication Date:
15 May 2008 (online)
Zusammenfassung
Die Ergebnisse von 47 Markraumdekompressionen bei 42 Patienten nach avaskulärer Hüftkopfnekrose im Stadium I und II (nach Ficat) und einem Mindestbeobachtungszeitraum von 2 Jahren wurden retrospektiv analysiert. Es handelt sich ausschließlich um Patienten mit sogenannten „idiopathischen Hüftkopfnekrosen“ bzw. mit Risikofaktoren (Alkohol-abusus, Fettstoffwechselstörung, Hyperuricämie). Von 30 Hüftgelenken im Stadium I zeigten nach einer durchschnittlichen Beobachtungszeit von 47 Monaten (24 - 100 Mo) 87% keine radiologische Verschlechterung. Ebenfalls 87% konnten als klinischer Erfolg eingestuft werden. Von 17 Hüftgelenken im Stadium II waren nach einer mittleren Beobachtungszeit von 38 Monaten (24 - 86 Mo) 41% radiologische Fehlschläge zu verzeichnen. Jeweils 59% konnten als gutes klinisches oder radiologisches Ergebnis eingestuft werden. Das Verfahren hat sich als risikoarm erwiesen und ist als Therapie der Wahl in den Frühstadien der Hüftkopfnekrose zu empfehlen.
Abstract
The results of 47 cases of core decompression in 42 patients with stage I and stage II (according to Ficat) avascular necrosis of the femoral head who had been followed up for a minimum of two years were subjected to retrospective analysis. All these cases involved socalled “idiopathic necrosis” of the head of the femur including patients with risk factors (alcohol abusus, lipometabolic disorders and hyperuricemia). 87% of the 30 stage I hip joints showed no radiological signs of deterioration and could also be classified as clinically successful (average follow-up time 47 months (24 - 100 months). After an average follow-up period of 38 months (24 - 86 months), 41% of the 17 stage II hip joints had to be classified radiologically as failures. A good clinical or radiological result could be achieved in 59% of these cases. This procedure has proved to entail low risk, and can be recommended as the first choice of therapy at early stages of necrosis of the head of the femur.