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DOI: 10.1055/s-2008-1040064
Zementfreie Hüftendoprothetik: PCA-Schaftprothesen, 5 - 7 Jahresresultate
Loosening of Femoral Component and it's Clinical and Radiological Signs in PCA Total Hip ArthroplastyPublication History
Publication Date:
18 March 2008 (online)
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Zusammenfassung
73 Patienten (von total 79) mit insgesamt 87 mittels PCA-Schaftprothese versorgten Hüftgelenken wurden über 5 - 7 Jahre nachkontrolliert. Die Pfannen blieben in dieser Arbeit unberücksichtigt. Bei 11% erfolgte ein Schaftwechsel wegen Lockerung. 50% gaben in den ersten 6 postoperativen Monaten Oberschenkelschmerzen an, die fast durchwegs regredient waren. Immerhin 40% aller Operierten hatten im weiteren Verlauf Phasen vorübergehender Schaftschmerzen. Nur wenn diese über Monate persistierten und an Stärke zunahmen, fand sich ein Zusammenhang zur Schaftlockerung. Einziges sicheres radiologisches Lockerungszeichen war das Nachsinken des Schaftes um mehr als 4 mm nach Ablauf des ersten postoperativen Jahres. Eine deutliche Korrelation bestand ferner zwischen dem Auftreten eines durchgehenden Lysesaumes in den Zonen 3 - 5 nach Gruen und der Schaftlockerung. Die PCA-Schaftprothese erwies sich aus unserer Sicht als unbefriedigend aufgrund der hohen Lockerungsrate, aber auch wegen der erheblichen transitorischen Schaftschmerzen ohne Zusammenhang zur Lockerung.
Abstract
73 patients (out of a total of 79) with altogether 87 PCA-stems were followed up 5 to 7 years after total hip arthroplasty. The cups combined in these operations were not part of this study. In 11% the PCA-stem had to be removed respectively changed because of loosening. 50% of all patients suffered from thigh pain during the first 6 months postoperatively. Generally this pain disappeared within the first year after operation. Nevertheless 40% reported periods of transient thigh pain after the first postoperative year. Only when this pain was increasing and persisting over months, a correlation to loosening of the stem was found. Subsidence of more than 4 mm after the first postoperative year proved to be the only confident radiological sign of loosening. A strong correlation however was also found between appearance of a continuous radiolucent line through the zones 3 - 5 (according to Gruen) and loosening. We conclude that PCA-stems to our experience are not satisfactory because of the relatively high rate of loosening as well as the frequent occurring of transient thigh pain, even if this has not to be regarded as a sign of loosening.