Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1040104
Gelenk erhalten? Gelenk ersetzen?
Langzeitergebnisse und Gedanken zur Behandlung von Hüftkopfnekrosen bei ErwachsenenSave the Joint or Replace It?Publication History
Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung
65 Patienten mit Hüftkopfnekrose (nichttraumatischer Genese) an 102 Gelenken wurden durchschnittlich 9.7 Jahre nach operativer Erstversorgung nachuntersucht: 1) 30 Gelenke nach intertrochanterer varisierender Umstellung (NU 11.6 J.). Resultate: 12 × klinisch nicht zufriedenstellend, 13 × röntgenologisch verschlechtert, nur 2 × Verbesserung der Beweglichkeit. 2) 35 Gelenke mit TEP versorgt (NU 9.1 J.): 77% nach 5 Jahren ausgelockert, 39 Nach-operationen an 23 Hüften, 9 × Gelenkausbau. 3) 5 Arthrodesen (NU 11.4 J.): 3/5 nicht primär knöchern konsolidiert. Die Befunde weisen auf eine über den Osteonekrosebereich ausgeweitete Osteopathie hin, die zahlreiche Komplikationen erklärt. Abhängig von Alter und Stadium ergeben sich verschiedene therapeutische Ansätze, die diskutiert werden. Voraussetzung für gelenkerhaltende Eingriffe ist eine ausreichende Reaktionspotenz des operierten Femurs.
Abstract
65 patients with necrosis of the femoral head (not caused by a trauma) in 102 hip joints were examined at an average of 9.7 years following first Operation: Ist: 30 joints underwent intertrochanteric varus angulation osteotomy (follow up 11.6 y). Results: 12/30 clinically not sufficient, 13/30 radiologically worse, only 2/30 improved range of movement. 2nd: 35 hip joints were treated using an artificial hip replacement (follow up 9.1 y): 77% got loose at an average of 5 years requiring 39 follow-up Operations. 3rd: 5 arthrodesis were performed (follow up 11.4 y). 60% delayed nor non bony union. The results indicate a general osteopathy overlapping the size of osteonecrosis, and causing a lot of complications. Various therapeutic concepts should be considered with respect to radiological stage and age of the patient. The results of Joint saving Operations depend on the ability of the femoral bony structures to react sufficiently.