Z Orthop Unfall 1991; 129(2): 197-203
DOI: 10.1055/s-2008-1040183
© 1991 F. Enke Verlag Stuttgart

Lumbale Segmentspondylodese - isoliert ventral oder kombiniert dorsoventral? - Ein Ergebnisvergleich

Lumbar intercorporal fusion - isolated anterior or combined anterior-posterior spondylodesis - comparison of resultsH. Hähnel, M. Muschik, H. Zippel, H. Gutsche
  • Aus der Klinik und Poliklinik für Orthopädie (Direktor: Prof. Dr. H. Zippel) der Charité - Klinikum der Humboldt-Universität zu Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
15 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Von 1980-86 wurden 152 isolierte ventrale interkorporelle Spondylodesen und 1987/88 79 kombinierte dorsoventrale lumbale Spondylodesen durchgeführt. Die Pseudarthrosenrate betrug bei isolierter ventraler Fusion 25%, bei dorsoventralem Vorgehen dagegen 9%. Bei der dorsoventralen Spondylodese erhöht sich die Komplikationsrate nicht, jedoch verbesserten sich die objektiven und subjektiven Ergebnisse, das postoperative Regime war komfortabler, der Klinikaufenthalt und die Fusionszeit kürzer, die Spondylolisthesis war dauerhaft reponierbar und der Spinalkanal zugänglich. Die dorsoventrale Spondylodese werten wir als komplexe spinale Rekonstruktionsoperation mit hohen Erfolgsaussichten.

Abstract

Indications for intercorporal fusion are progressive spondylolisthesis in children and adolescents, painful segmental instability in adults (spondylolisthesis, post-discectomy-syndrome, failed-back-syndrome). From 1980-86 152 isolated anterior intercorporal fusions had been realized, and in 1987/88 we carried out 79 combined anterior-posterior fusions. The rate of pseudarthrosis has been 25% with isolated anterior fusion and on the contrary 9% with combined fusion. With combined fusion the rate of complications did not increase, but the objective and subjective results became better. The postoperative period became more convenient, the stay in hospital and the consolidation of fusion were shorter. The reposition of spondylolisthesis was durable and the spine channel was accessible. We consider the instrumented fusion to be a complex reconstructive operation with high chances of success.