Zusammenfassung
Bei rheumatoider Arthritis (RA) konnten wir bei 16 Patienten die Kreuzbänder licht-
und elektronenoptisch untersuchen. Es zeigten sich erhebliche Unterschiede zwischen
vorderem (LCA) und hinterem (LCP) Kreuzband. Das LCA wies gravierende ultrastrukturelle
Störungen auf, das LCP war dagegen meistens noch normal konfiguriert. Sein Erhalt
bei endoprothetischem Gelenkersatz des Rheumatikers ist somit aus morphologischer
Sicht zu empfehlen. Auslösend für die Unterschiede ist ev. eine regional differierende
Aktivität der Synovitis bei RA.
Abstract
In rheumatoid arthritis (RA) we examined the cruciate ligaments of 16 patients by
the use of light- and transmission electron microscopy. Considerable differences between
the anterior (ACL) and the posterior cruciate ligament (PCL) were observed. The ACL
showed dramatical ultrastructural changes, against that the PCL was compact and well
conserved. The preservation of PCL in joint surgery can morphologically be recommanded.
Perhaps the greater inflammatory process on the surface of ACL is responsible for
the observed differences.