Eur J Pediatr Surg 1991; 1(1): 24-26
DOI: 10.1055/s-2008-1042453
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Total Colectomy and Massive Small Bowel Resection in Rats

S.  Goto1 , J. L. Grosfeld2
  • Section of Pediatric Surgery, Department of Surgery, Indiana University School of Medicine, Indianapolis, Indiana 46202, and the
    James Whitcomb Riley Hospital for Children, Indianapolis, Indiana 46223
  • 1Surgeon-in-chief, Department of Pediatric Surgery,
    Makiyama Central Hospital, Kitakyushu-City, Japan
  • 2Lafayette F. Page Professor and Chairman, Department of Surgery, Indiana
    University School of Medicine; Surgeon-in-chief, James Whitcomb Riley Hospital for Children, Indianapolis, Indiana
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Abstract

Ileo- or jejuno-endorectal pull-through following total colectomy (TC) and massive small bowel resection (SBR) was performed in the rat to investigate the natural course of its condition. Animals were assigned to five experimental groups:
TC only (n = 6),
TC + 25% SBR (n = 6),
TC + 50% SBR (n = 6),
TC + 75% SBR (n = 6),
and sham operation (SH) (n = 6).

Survival at 28 days was 100 % in groups TC and SH, while all rats receiving both TC and massive SBR eventually died within 14 days. Their number of survival days were 10.5 ± 0.76 in group TC + 25% SBR*, 9.5 ± 0.56 in group TC + 50 % SBR*, and 5.8 ± 0.48 in group TC + 75 % SBR (*p < 0.001 vs. group TC + 75 % SBR). Changes in % of initial body weight revealed that the rats who received both TC and massive SBR showed a tremendous decrease of weight in the ensuing postoperative days and its degree was attributable to the extent of SBR. Our data support the clinical trials to preserve the aganglionic terminal ileum for the surgical treatment of extensive aganglionosis.

Zusammenfassung

Bei Ratten wurde ein ileo- oder jejunoendorektaler Durchzug nach totaler Kolektomie und ausgedehnter Dünndarmresektion durchgeführt. Die Tiere wurden in 5 Gruppen eingeteilt:
Totale Kolektomie (n = 6)
totale Kolektomie und 25 %ige Dünndarmresektion (n = 6)
totale Kolektomie und 50 %ige Dünndarmresektion (n = 6)
totale Kolektomie und 75 %ige Dünndarmresektion (n = 6)
Vergleichsoperation (n = 6)

Die Überlebensrate am 28. postoperativen Tag betrug 100 % bei den Totalkolektomierten, während alle Tiere mit einer totalen Kolektomie und ausgedehnter Dünndarmresektion innerhalb von 14 Tagen postoperativ verstarben. Die Anzahl der Überlebenstage betrug 10,5 ± 0,76 in der Gruppe totale Kolektomie und 25 %ige Dünndarmresektion, 9,5 ± 0,56 in der Gruppe totale Kolektomie und 50 %ige Dünndarmresektion und 5,8 ± 0,48 in der Gruppe totale Kolektomie und 75 %ige Dünndarmresektion (p < 0,001 vs. Gruppe totale Kolektomie und 75 %ige Dünndarmresektion).

Ratten, bei denen eine totale Kolektomie und ausgedehnte Dünndarmresektion durchgeführt worden war, zeigten einen dem Ausmaß der Dünndarmresektion entsprechenden postoperativen Gewichtsverlust.

Die Untersuchungen zeigen die Bedeutung des terminalen Ileum für die postoperative Ernährung und legen es nahe, daß auch im Falle einer ausgedehnten Aganglionose das aganglionäre terminale Ileum nach totaler KolIektomie erhalten werden sollte.