Dtsch Med Wochenschr 1996; 121(25/26): 834-838
DOI: 10.1055/s-2008-1043075
Kasuistiken

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Meralgia paraesthetica: Seltene Differentialdiagnose der umschriebenen Alopezie

Meralgia paraesthetica, a rare cause of circumscribed alopeciaD. G. Nabavi, D. Georgiadis, F. Stögbauer, N. Michael, I. W. Husstedt
  • Klinik und Poliklinik für Neurologie (Direktor: Prof. Dr. E. B. Ringelstein), Universität Münster
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Anamnese und klinischer Befund: Zwei Patienten mit umschriebener Alopezie an der Oberschenkelaußenseite wurden nach ergebnisloser internistischer und dermatologischer Diagnostik neurologisch untersucht. Bei Patient 1 bestand zusätzlich eine ipsilaterale Neuralgie des Nervus genitofemoralis nach einer Beckenkammosteotomie, bei Patient 2 ein insulinpflichtiger Diabetes mellitus Typ II. Im betroffenen Hautareal, dem Versorgungsgebiet des Nervus cutaneus femoris lateralis, wurden Sensibilitätsstörungen nachgewiesen, bei Patient 2 zusätzlich Zeichen einer diabetischen Polyneuropathie.

Untersuchungen: Neurographie und somatosensorisch evozierte Potentiale ergaben eine Verminderung der Amplituden auf der betroffenen Seite. Damit war die Diagnose einer Meralgia paraesthetica gesichert.

Therapie und Verlauf: Die schmerzhaften Dysästhesien wurden mit Carbamazepin (Patient 1 : 1600 mg/d; Patient 2 : 900 mg/d) erfolgreich behandelt.

Folgerung: Umschriebene Alopezien können durch periphere Nervenläsionen verursacht sein. Wegen der einfachen Diagnostik sollte frühzeitig daran gedacht werden.

Abstract

History and clinical findings: Two patients with circumscribed alopecia on the lateral aspect of the thigh underwent a neurological investigation after medical and dermatological examinations had failed to establish the cause. Patient 1 also had neuralgia of the genitofemoral nerve after osteotomy of the iliac crest; patient 2 had insulin-dependent diabetes mellitus. Within the affected part of the skin both patients had sensory dysfunctions over the area of distribution of the cutaneous lateral femoral nerve. Patient 2 additionally had sensory dysfunctions in other areas of innervation.

Investigations: Neurogram and recordings of sensory evoked potentials revealed decreased amplitudes on the affected side, establishing the diagnosis of meralgia paraesthetica.

Treatment and course: The painful neuropathy was successfully treated in both patients with carbamazepine (patient 1 : 1.600 mg daily; patient 2 : 900 mg daily).

Conclusion: Circumscribed alopecia can be caused by peripheral nerve lesions. It should be considered in the differential diagnosis, particularly as the cause can be easily established.