Eur J Pediatr Surg 1986; 41(2): 81-85
DOI: 10.1055/s-2008-1043315
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Überbrückung langstreckiger Ösophagusatresien durch Peritonealtransplantat*

Peritoneal Transplant Used as Bypass to Bridge Over Extensive Oesophageal AtresiasM.  Gharib
  • Kinderchirurgische Klinik des Kinderkrankenhauses der Stadt Köln
* Herrn Professor Dr. E. Gladtke zum 60. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

A method is presented that represents a modification of Rehbein's perlon filament technique for treating extensive oesophageal atresias. This new approach enables, in case of congenital oesophageal defects exceeding three vertebral bodies in length, to eventually perform end-to-end anastomosis of the patient's oesophagus. For this purpose, the distance between the mobilised oesophageal segments that are interconnected by means of a centrally positioned perlon filament, is additionally bridged over with a peritoneal cylinder in the sense of an autotransplant. The advantages of the method are the creation of a wide preformed channel for subsequent bougineages, the protective effect exercised on the mediastinum to prevent possible inflammatory conditions, and especially the continuous traction exercised on both oesophageal pouches by the shrinking of the transplant resulting in a ring-shaped stenosis that is easy to resect and can be bypassed via end-to-end anastomosis. We treated according to this method from 1982 onwards seven children with congenital oesophageal atresias extending over the length of three to seven vertebral bodies; four of these patients now present with patent oesophageal passage.

Zusammenfassung

In Modifikation der Rehbeinschen Perlonfadentechnik zur Behandlung langstreckiger Ösophagusatresien wird ein Verfahren vorgestellt, das bei kongenitalen Speiseröhrendefekten von mehr als 3 Wirbelkörperhöhen eine spätere End-zu-End-Anastomose des eigenen Ösophagus gestattet. Hierzu wird die Distanz zwischen den mobilisierten Ösophagussegmenten, die untereinander mit einem zentral gelegenen Perlon-Endlosfaden verbunden sind, zusätzlich mit einem Peritonealzylinder im Sinne eines Autotransplantates überbrückt. Die Vorteile der Methode liegen in der Schaffung eines weiten präformierten Kanales für die späteren Bougierungen, in der Schutzwirkung des Mediastinums gegen allfällige Entzündungen und besonders in dem kontinuierlichen Zug auf beide Ösophagusblindsäcke durch Schrumpfung des Transplantates, wodurch später eine ringförmige Stenose entsteht, die sich leicht resezieren und mit End-zu-End-Anastomose überbrücken läßt. Nach diesem Verfahren wurden von 1982 an 7 Kinder mit kongenitaler Ösophagusatresie von 3 bis 7 Wirbelkörperhöhen behandelt, von denen 4 Patienten inzwischen eine glatte Ösophaguspassage aufweisen.