Eur J Pediatr Surg 1986; 41(2): 101-103
DOI: 10.1055/s-2008-1043320
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Physiotherapy to Improve Faecal Control After Stephens' Rectoplasty in High Imperforate Anus

Physiotherapie zur Verbesserung der Stuhlkontinenz nach Stephensscher Operation bei hoher AnalatresieE.  Arnbjörnsson1 , U.  Breland2 , C. M. Kullendorff1 , C.  Mikaelsson1 , L.  Okmian1
  • 1Department of Paediatric Surgery, University of Lund, S-221 85 Lund, Sweden
  • 2Department of Surgery, University of Lund, S-221 85 Lund, Sweden
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The role of physiotherapy for the achievement of faecal continence after Stephens' rectoplasty for high imperforate anus was studied. Clinical assessment and ano-rectal manometry were performed more than 7 years after surgery, both before and after one year of physiotherapy training of the perianal musculature. After the training period the faecal control improved. This effect was verified by the ano-rectal manometry findings. Faecal continence can be achieved by Stephens' rectoplasty. Furthermore, with any persisting incontinence, postoperative physiotherapy with training of the voluntary muscles in the perianal region can be valuable for the achievement of faecal continence.

Zusammenfassung

Die Rolle der Physiotherapie für das Erreichen einer Stuhlkontinenz nach Stephensscher sakroperinealer Operation bei hohen Analatresien wurde untersucht. Die klinische und elektromanometrische Untersuchung der Patienten erfolgte 7 Jahre nach der Operation sowie vor und ein Jahr nach intensiver physiotherapeutischer Behandlung der perianalen Muskulatur. Nach intensivem krankengymnastischem Training war die Stuhlkontrolle in vielen Fällen verbessert. Dieser Effekt konnte durch elektromanometrische Untersuchungen untermauert werden. Durch das Operationsverfahren nach Stephens ist es daher möglich, eine Stuhlkontinenz zu erreichen. Darüber hinaus scheint die postoperative Physiotherapie mit Trainieren der willkürlichen Beckenbodenmuskulatur wertvoll für das Erreichen einer Stuhlkontinenz auch bei anderen Fällen mit persistierender Inkontinenz zu sein.