Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(3): 125-131
DOI: 10.1055/s-2008-1043698
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Radiologische Verlaufsanalyse bei rheumatoider Arthritis unter Methotrexat- und Sulfasalazintherapie

Follow-up of Radiological Progression in Rheumatoid Arthritis - Comparison of Methotrexate and SulfasalazinT.  Pap , W.  Keitel
  • Klinik für Rheumatologie Vogelsang/Gommern
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

In a retrospective analysis of 56 patients with rheumatoid arthritis (RA) treated either with methotrexate (MTX, n = 30) or sulfasalazine (SUL, n = 26) the progression of radiological changes was evaluated by scoring hands and feet of X-ray films according to Larsen's method. Assessments were carried out at the beginning of therapy, after 3 and 5 years. There were no differences between both groups at the start. We found a highly significant correlation between the duration of disease and the extent of joint destruction in linear and nonlinear regression. After 3 years of therapy a significant (p > 0.05) increase in Larsen score could be observed in both groups with a higher deterioration rate among the SUL-treated patients. Direct comparison of MTX- and SUL-patients after this period showed a significantly (p <0.05) lower score in the MTX group. After five years of therapy a further increase of Larsen-score could be found only in the SUL group. Some examples are demonstrated which show amelioration of Larsen score especially with MTX therapy. Thus MTX possibly has some advantages with regard to radiological changes in RA.

Zusammenfassung

In einer retrospektiven Analyse von 56 Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) wurde die Progression radiologischer Veränderungen nach dem Larsen-Schema an beiden Händen sowie Vorfüßen unter Therapie mit Methotrexat (MTX: n = 30) oder Sulfasalazin (SUL: n = 26) bestimmt. Die Beurteilung der Röntgenaufnahmen erfolgte zu Therapiebeginn, nach 3 und 5 Jahren. Signifikante Unterschiede in den Ausgangswerten bestanden zwischen den beiden Gruppen nicht. Es fand sich eine hochsignifikante Korrelation zwischen der Erkrankungsdauer und dem Ausmaß der radiologischen Veränderungen zu Therapiebeginn im linearen und nicht-linearen Regressionsmodell. Sowohl unter MTX als auch SUL kam es nach 3 Jahren zu einer Zunahme (p > 0.05) im Larsen-Score, die unter SUL jedoch stärker ausfiel. Im Vergleich der Larsen-Werte nach 3 Jahren zeigten sich signifikant niedrigere Werte in der MTX-Gruppe (p > 0.05). Nach 5 Jahren der Therapie war eine deutliche Zunahme im Larsen-Score nur noch unter SUL nachweisbar. Es werden Beispiele demonstriert, in denen ein Rückgang radiologischer Gelenkdestruktion besonders unter MTX zu erkennen ist. MTX besitzt daher möglicherweise Vorteile gegenüber Sulfasalazin, was die Beeinflussung radiologischer Veränderungen der RA betrifft.

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