Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(5): 257-261
DOI: 10.1055/s-2008-1043727
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Peg-in-Hole-Arthrodese (der proximalen Interphalangeal-gelenke) als Ergänzung zur Tillmannschen Vorfußrekonstruktion

Peg-in-Hole Arthrodesis (of the Proximal Interphalangeal Joints) as a Complement to Tillmann's Forefoot ReconstructionM.  Sparmann , P.  Krabbe
  • Immanuel-Krankenhaus Berlin Schwerpunktklinik für Rheumatologie/Rheumachirurgie des Landes Berlin
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

The operative treatment of forefoot deformities in rheumatoids is nowadays mostly done via the plantar approach - described by Tillmann and Hoffmann. For the correction of claw toes is it necessary to perform an additional arthrodesis of the PIP-joints in some cases, the so-called Peg-in-Hole. In 83 forefoot deformities in rheumatoid disorders 209 arthrodeses of this type were performed. The follow-up period ranges from 6-42 months with an average of 18 months. A rating score was used including pain, gait, ability to stand on tip-toe, toe index, and complications. A very satisfactory result was obtained in 80%. A good or acceptable result was obtained in 19 cases; 1 patient had a poor outcome. 65% of the cases were absolutely pain-free and 35 had mild sporadic pain. The Peg-in-Hole arthrodesis results in a good correction of claw-toes with a good ground contact of the toes, so that gait control is possible again. The rate of complications is very low in this procedure (1 %). That is why additional arthrodesis in the operative treatment of the forefoot as described by Tillmann is a recommendable technique.

Zusammenfassung

Die operative Behandlung des insuffizienten rheumatischen Vorfußes in der plantaren Technik nach Tillmann hat sich weitgehend durchgesetzt. Um die Krallenzehfehlstellung zu korrigieren, bedarf es dabei in einigen Fällen einer zusätzlichen Arthrodese - des sog. Peg-in-Hole. Bei 83 Vorfußkorrekturen führten wir insgesamt 209 Arthrodesen dieses Types durch. Der Beobachtungszeitraum beträgt 6-42 Monate, im Mittel 18 Monate. Nach einem Bewertungsschema nach Miehlke, das die Kriterien Schmerz/Gehfähigkeit/Zehenstand/Fußform und Komplikationen beinhaltet, wurden die Ergebnisse bewertet. Danach ergab sich ein sehr gutes Resultat in 80% der Fälle, ein ausreichendes bis gutes Resultat in 19% und ein schlechtes Ergebnis in einem Fall. 65% der Patienten gaben völlige Schmerzfreiheit an. Leichte bis gelegentliche Schmerzen wurden in 35% angegeben. Die Peg-in-Hole-Arthrodese führt zu einer Korrektur der Krallenzehen, so daß ein guter Bodenkontakt besteht; eine wichtige Voraussetzung für die Gangkontrolle. Die Komplikationsrate ist bei diesem Eingriff sehr niedrig, so daß sie als ergänzende Methode bei der Vorfußkorrektur empfohlen wird.

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