Aktuelle Rheumatologie 1996; 21(5): 262-266
DOI: 10.1055/s-2008-1043728
ORIGINALARBEIT

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Die Behandlung der rheumatischen Vorfußdeformität durch die Operation nach Lelièvre

Treatment of Rheumatoid Arthritis Deformed Forefoot by Operation after LelièvreM.  Krüger-Franke1 , M.  Pfahler2 , F. W. Hagena2
  • 1Staatliche Orthopädische Klinik der Ludwig-Maximilians-Universität München
  • 2Orthopädische Klinik, Klinikum Croßhadern der Ludwig-Maximilians-Universität München
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Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

From January 1986 to December 1990 we treated 57 patients with rheumatoid arthritis deformed forefoot by the Lelièvre procedure in 70 cases (13 patients on both sides). The purpose of this investigation was to analyse the outcome of this specific operation and to find reasons for an unsatisfactory result. We investigated retrospectively 31 patients with a total of 44 operations at a median follow-up time of 5 years and 3 months. The examination included a subjective, objective, and radiological assessment of the outcome of this kind of surgical treatment for rheumatoid forefoot destruction. The results demonstrated that 77% of the operated feet were now free of pain or the pain was dramatically reduced. Patients with persisting complaints had a recurrence of plantar callosities and sometimes a fibular shift of toes. The reason for this was, besides insufficiently resected metatarsal heads, the progression of CP with destruction of other joints of the foot. Evaluation of the metatarsal index showed that the plus-minus index was continuously associated with good results, whereas the plus index always went along with a poor result. Lelièvre's procedure performed with exact intraoperative preparation obtaining a plus-minus metatarsal index produces very good results and can therefore be recommended for surgical treatment of the forefoot deformed by rheumatoid arthritis.

Zusammenfassung

Zwischen 1986 und 1990 wurden in unseren Kliniken 57 Patienten an 70 rheumatisch destruierten Vorfüßen in der Technik nach Lelièvre operiert. Es konnten 44 Operationen an 31 Patienten im Durchschnitt 5 Jahre und 3 Monate postoperativ nachuntersucht werden. Ziel dieser retrospektiven Untersuchung war es, die Ergebnisse dieser Operationsmethode zu überprüfen und eventuelle Ursachen für unbefriedigende Resultate zu finden. 77% der nachuntersuchten Patienten waren deutlich gebessert oder schmerzfrei. Patienten mit persistierenden Beschwerden wiesen neben einer plantaren Schwielenbildung häufig auch einen Fibularshift der Zehen auf. Die Ursache hierfür war neben einer zu geringen Resektion der Metatarsaleköpfchen vor allem auch die Progredienz der Grunderkrankung und ein zunehmender Befall der übrigen Fußgelenke. Die Beurteilung des postoperativen Metatarsaleindex ergab, daß Patienten mit einem plus-minus-lndex durchwegs gute und sehr gute, Patienten mit plus-lndex meist schlechte Resultate aufwiesen. Die Operation nach Lelièvre ergibt dann gute und sehr gute Ergebnisse, wenn Operationstechnik und Resektionshöhe exakt beachtet werden und ein postoperativer plus-minus-Metatarsaleindex erreicht wird.

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