Klin Padiatr 1999; 211(4): 356-359
DOI: 10.1055/s-2008-1043814
Spätfolgen

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Late cardiotoxicity of anthracyclines in children with acute leukemia

Späte Kardiotoxizität von Anthrazyklinen bei Kindern mit akuten LeukämienB.  Zalewska-Szewczyk , J.  Lipiec , J.  Bodalski
  • II Clinic of Children's Diseases, Institute of Pediatrics, Medical University of Lódz
    Head of the Institute: Prof. Dr. hab. med. Jerzy Bodalski
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
13. März 2008 (online)

Abstract

Congestive heart failure is one the most severe late complications of cancer therapy with anthracyclines. The function of the heart muscle was evaluated in 50 children (30 boys and 20 girls), aged from 5 years 6 months to 20 years 7 months, treated in the past for lymphoblastic or nonlymphoblastic acute leukemia. The total dose of the administrated anthracyclines was 120-550 mg/m2. The circulatory system was evaluated on the basis of history, physical examination, ECG, exercise test and echocardiography. Impaired contractility of the heart muscle was found in 32% of cases. The degree of impairment was related to the total dose of anthracyclines and to the period from discontinuation of therapy. Heart muscle function disorders were present also in children, in whom the cumulative dose of anthracycline antibiotics did not exceed 400 mg/m2. In the majority of patients the evidence of heart damage was subclinical.

Zusammenfassung

Die kongestive Kardiomyopathie ist eine der schwersten Komplikationen der Chemotherapie mit Anthrazyklinen. Die Herzmuskelfunktion wurde analysiert bei 50 Kindern (30 Jungen und 20 Mädchen) im Alter von 5 Jahren, 6 Monaten bis 20 Jahren, 7 Monaten, die früher wegen einer lymphoblastischen oder nicht-lymphoblastischen Leukämie behandelt worden sind. Die Gesamtdosis an Anthrazyklinen betrug 120-550 mg/m2. Das Kreislaufsystem wurde mittels Anamnese, einer klinischen Untersuchung, EKG, Streß-EKG und Echokardiographie untersucht. In 32% der Fälle wurde eine verminderte Kontraktilität des Herzmuskels festgestellt. Der Schädigungsgrad war von der Gesamtdosis der Anthrazykline und der Zeit nach Beendigung der Therapie abhängig. Eine Herzmuskeldysfunktion wurde auch bei Kindern festgestellt, bei denen die Gesamtdosis der Anthrazykline niedriger als 400 mg/m2 gewesen ist. In der Mehrheit der Patienten war die Herzmuskeldysfunktion subklinisch.