Klin Padiatr 1998; 210(4): 256-260
DOI: 10.1055/s-2008-1043888
Infektion und supportive Therapie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Bakteriämie-Episoden bei pädiatrisch-onkologischen Patienten, insbesondere durch Streptokokken der Viridans-Gruppe

Bacteremic episodes in pediatric oncology patients with special respect to viridans streptococciReinhard  Berner , Siegfried  Sauter , Ulrich  Duffner , Matthias  Brandis , Charlotte M. Niemeyer
  • Universitäts-Kinderklinik Freiburge
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Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Background The management of infectious complications plays a major role in the care for pediatric cancer patients. The majority of infections in the neutropenic patient present as fever of unknown origin without recovering a pathogen from the blood stream. The careful evaluation of bacteremic episodes is essential, since knowledge of the bacterial spectrum expected is crucial for the successful anti-infective treatment.

Patients and methods From 1985 to 1995 all bacteremic episodes in pediatric oncology patients at the University Children's Hospital Freiburg were retrospectively analyzed with respect to the pathogens encountered, the antibiotic susceptibility profile and the underlying conditions.

Results Overall, 113 bacteremic episodes were encountered in pediatric oncology patients, 68 of them in patients with hematological malignancies, and 45 in patients with solid tumors. In both patient groups, gram-positive bacteria were predominant with 72% and 58%, respectively. In patients with hematological malignancies, viridans streptococci were the most frequently isolated pathogens (35%) with a relevant morbidity (29% of patients developed a severe sepsis syndrome and/or ARDS), but were found only in 9% of patients with solid tumors. In 28% of patients with leukemia or lymphoma, gram-negative rods were cultured, in 6% Pseudomonas spec, in 4% Acinetobacter spec, and in 18% enterobacteria. In patients with solid tumors, in 38% gram-negative rods were isolated, 7% Pseudomonas spec., 16% Acinetobacter spec., 16% enterobacteria. In 3 patients, fungemia was observed. The antibiotic susceptibility profile was quite favorable in both, gram-positive and -negative bacteria: none of the grampositive isolates was resistant to vancomycin, none of the Staphylococcus aureus isolates was resistant to oxacillin. All gram-negative bacteria were fully susceptible to ceftazidime, imipenem and ciprofloxacin.

Conclusion Gram-positive bacteria account for ⅔ of all bacteremic episodes in pediatric oncology patients. Streptococcus viridans was the most important pathogen in hematological malignancies accounting for a significant, pathogen-specific morbidity.

Zusammenfassung

Hintergrund Das Management von Infektionen spielt eine entscheidende Rolle in der Betreuung onkologischer Patienten. Die Mehrzahl der Infektionsereignisse präsentiert sich klinisch als Fieber unklarer Ursache in Neutropenie, ohne daß ein Sepsiserreger im Blutstrom nachzuweisen wäre. Umso wichtiger ist eine sorgfältige Evaluierung der Episoden mit Erregernachweis im Blut, da nur anhand dieser Episoden Therapiestrategien abgeleitet und evaluiert werden können.

Patienten und Methoden Über einen Zeitraum von 11 Jahren (1985-95) wurden alle Bakteriämie-Episoden bei onkologischen Patienten der Universitäts-Kinderklinik Freiburg retrospektiv untersucht und hinsichtlich Keimspektrum, Antibiotikaempfindlichkeit und zugrundeliegenden Faktoren analysiert.

Ergebnisse Insgesamt wurden 113 Bakteriämie-Episoden bei onkologischen Patienten beobachtet, davon 68 Episoden bei Patienten mit hämatologischen Neoplasien, 45 bei Patienten mit soliden Tumoren. In beiden Patientengruppen überwiegten grampositive Bakterien mit 72% bzw. 58%. Bei Patienten mit hämatologischen Neoplasien standen vergrünende Streptokokken als Sepsiserreger stark im Vordergrund (35%). Etwa 1/3 dieser Patienten entwickelte ein schweres Sepsis-Syndrom oder ARDS. Bei Patienten mit soliden Tumoren wurde der Erreger nur in 9% nachgewiesen. Bei 28% der Leukämiepatienten wurden gramnegative Stäbchen kultiviert, davon Pseudomonaden 6%, Acinetobacter spec. 4%, Enterobakterien 18%. Bei Patienten mit soliden Tumoren wurden in 38% gramnegative Stäbchen isoliert, davon Pseudomonaden 7%, Acinetobacter spec. 16%, Enterobakterien 16%. Bei 3 Patienten wurden Pilze kulturell nachgewiesen, davon 1 × Sproßpilze, 2× Schimmelpilze. Das Antibiotikaresistenzmuster zeigte eine vergleichsweise günstige Situation. Keiner der grampositiven Keime war Vancomycin-resistent, keines der Staphylococcus aureus-Isolate Oxacillin-resistent. Bei den gramnegativen Stäbchen zeigten alle Isolate volle Empfindlichkeit auf Ceftazidim, Imipenem und Ciprofloxacin.

Schlußfolgerung Grampositive Infektionen machen etwa ⅔ der Bakteriämien bei pädiatrisch-onkologischen Patienten aus. Streptococcus viridans stellt bei Patienten mit hämatologischen Neoplasien den wichtigsten Sepsiserreger dar mit einer erheblichen erregerspezifischen Morbidität.