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DOI: 10.1055/s-2008-1044693
Lokalkontrolle beim Ewing-Sarkom - Vergleichende Ergebnisse nach intraläsionaler, marginaler bzw. Tumorresektion im Gesunden
Local Control in Ewing's Sarcoma - Comparison of Results Following Intralesional and Marginal Excision and Excision Including Healthy TissuePublication History
Publication Date:
18 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Nach den bisherigen Ergebnissen der CESS-Studien besteht offenbar kein Unterschied im Hinblick auf die Häufigkeit eines Lokalrezidivs zwischen alleinig operierten bzw. operiert und nachbestrahlten Patienten, sofern man die Enneking'schen Richtlinien einer kompartmentgerechten Tumorchirurgie zugrunde legt. Allgemein gilt weiterhin die Empfehlung, daß die Lokalbehandlung des Ewing-Sarkoms primär chirurgisch sein sollte. Es bleibt Gegenstand weiterer Kontrolle, ob ggf. auf eine Nachbestrahlung verzichtet werden kann. Es hat sich gezeigt, daß nur bei kleinen Ewing-Sarkomen mit gutem Ansprechen auf die praeoperative Chemotherapie die alleinige Bestrahlung eine gleich gute Lokalkontrolle ergibt.
Abstract
According to the results obtained so far in the CESS studies there is evidently no difference, as regards the frequency of local recurrence, between patients who have been surgically treated only and those who have had surgery and subsequent radiation therapy, provided that Enneking's guidelines on tumor excision according to regions are adhered to. Generally speaking, the recommendation still applies that primary local treatment of Ewing's sarcoma should be surgical. Further followups continue to be necessary to establish whether postoperative radiation can be dispensed with. Is has become clear that radiation therapy alone will result in equally good local control only with small Ewing's sarcomas which respond well to preoperative chemotherapy.