Z Orthop Unfall 1989; 127(6): 722-727
DOI: 10.1055/s-2008-1044857
Sportmedizin

© 1989 F. Enke Verlag Stuttgart

Sportfähigkeit nach operativ versorgter Osteochondrosis dissecans

Operative treatment of Osteochondritis dissecans and sportsK.-A. Riel, P. Bernett
  • Klinik und Poliklinik für Sportverletzungen der Technischen Universität München, Klinikum rechts der Isar (Direktor: Prof. Dr. P. Bernett)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Bei 29 Patienten (9 Schüler, 8 Leistungssportler und 12 Freizeitsportler) im Durchschnittsalter von 18 Jahren fand sich die Osteochondrosis dissecans in 16 Fällen im Kniegelenk, in 12 Fällen im Sprunggelenk und bei einem Patienten im Ellbogengelenk. In 11 Fällen erfolgten Bohrungen und autologe Spongiosaplastik vom Knochen her. 10 dieser Patienten hatten durchschnittlich 3 Jahre später keine Beschwerden beim Sport. In 10 weiteren Fällen wurde ein osteochondrales Fragment refixiert. Bei 2 Patienten hatte sich das refixierte Fragment gelöst und mußte entfernt werden. 5 Patienten mit refixiertem osteochondralem Fragment konnten beschwerdefrei Sport treiben. Bei 8 Patienten mußte ein avitales Osteochondrosis dissecans-Fragment entfernt werden, von diesen sind nur 2 Patienten wieder uneingeschränkt sportfähig geworden. Wegen der schlechten operativen Resultate nach Entfernung eines avitalen Osteochondrosis-Fragmentes sollte bei entsprechenden Befunden die Indikation zur Operation rasch gestellt werden. Auch unter konservativer Therapie sollte eine drohende Dissekatbildung operativ angegangen werden. Zur frühzeitigen Erkennung sind Kontrollen mit dem Kernspintomogramm und der Arthroskopie hilfreich.

Abstract

A retrospective analysis of 29 patients with regard to their sportive activities after operative treatment of osteochondritis dissecans was carried out. The study included 21 males and 8 females with an average age of 18 years. In 4 cases patients' history revealed a trauma. Osteochondritis dissecans was located in 16 cases in the knee joint, in 12 cases in the ankle joint and in one case in the elbow joint. In 11 cases the articular cartilage was not disrupted, and therefore subchondral focus drilling and autologous cancellous tissue grafting were a sufficient therapy. 10 out of those 11 patients had no complaints during their sportive activities 3 years after this operation. In another 10 cases with an osteochondral fragment, reimplantation was possible. 5 of those 10 patients were free of complaints during sportive activities 3 years later. In 2 of those 10 patients the reimplanted fragments did not become incorporated and had to be removed. 2 out of 8 patients with removal of necrotic fragments and curretage of subchondral bone had no complaints 3 years postoperatively. Best results could be achieved in patients with intact articular cartilage and subchondral lesion. Good results showed patients after reimplantation of the osteochondral fragment. Poor results were found in cases with necrotic osteochondral fragments. Osteochondritis dissecans with an osteochondral fragment should not be further treated conservatively but gives an urgent indication for operation. MRI is very helpful for this decision.