Summary
Patients and methods Forty nine keratoplasties were performed in 18 eyes of 17 patients with severe corneal
destructive disease.
Results One eye became phthysical and 5 others lost useful visual acuity but retained a satisfactory
cosmetic result. No eyes were enucleated. Recurrence of the host disease in the graft
was the largest cause of visual failure. Primary allograft rejection was rare in spite
of the large size of the grafts and their proximity to the limbus and new vessels.
Conclusion For these grafts to succeed it is essential to bring the underlying systemic disease
under control by intensive systemic immunosuppressive therapy before, during and for
many months after surgery. It was found that those with Mooren's ulcer had the worst
prognosis for the retention of vision.
Zusammenfassung
Patienten und Methoden 49 perforierende Keratoplastiken wurden durchgeführt bei t8 Augen von 17 Patienten
mit schweren destruktiven Prozessen der Kornea
Ergebnisse Ein Auge wurde phthisisch, 5 Augen verloren brauchbaren Visus, aber hatten ein zufriedenstellendes
kosmetisches Ergebnis. Kein Auge wurde enukleiert. Rezidive waren die häufigste Ursache
für Visusverlust in der transplantierten Kornea. Primäre Transplantat-abstoßung war
selten trotz des großen Durchmessers des Transplantates, der Nähe zu Vaskularisation
und Limbus.
Schlußfolgerung Um die Prognose dieser Transplantate zu verbessern, ist es essentiell, die systemische
Grundkrankheit mit immunsuppressiver Therapie unter Kontrolle zu bringen vor, während
und viele Monate nach der Transplantation. Transplantate nach Ulcus Mooren hatten
die schlechteste Prognose.
Key words
Corneal transplants - corneal destruction - Rejection - immunosuppressive therapy
Schlüsselwörter
Hornhauttransplantat - Prognose - immunsuppressive Therapie