Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1046774
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Einfluss der demographischen Entwicklung auf Gesundheitsausgaben in Deutschland: Eine Analyse unter Berücksichtigung der Ausgaben Versterbender
Impact of Demographic Changes on Health Care Expenditure in Germany: An Analysis Considering the Expenditures of DecedentsPublication History
Publication Date:
17 March 2008 (online)
Zusammenfassung
Ziel der Arbeit war es, den Einfluss der demographischen Entwicklung auf die zukünftigen Gesundheitsausgaben der gesetzlichen Kranken- und Pflegeversicherung unter Berücksichtigung der Ausgaben Versterbender und Überlebender nach Alter zu bestimmen. Anhand der Daten von 269 646 AOK-Versicherten in Hessen im Alter von bis zu 99 Jahren aus den Jahren 2000/2001 wurden Pro-Kopf-Gesundheitsausgaben der Kranken- und Pflegeversicherung (ambulant, stationär, Rehabilitation und Pflege) nach Alter und Status als Versterbende (Tod innerhalb der nächsten 12 Monate) oder Überlebende bestimmt. Zur Berechnung zukünftiger Gesundheitsausgaben wurden für jedes Alter heutige Pro-Kopf-Gesundheitsausgaben Überlebender und Versterbender mit der prognostizierten bundesweiten Zahl Überlebender und Versterbender in den Jahren 2020, 2035 und 2050 multipliziert und die Ausgaben aller Altersstufen aufsummiert. Die Arbeit zeigt, dass der demographiebedingte Ausgabenanstieg bis 2050 insgesamt bei 20% und jährlich stets unter 1% liegt. Wird gleichzeitig die schrumpfende Arbeitnehmerzahl berücksichtigt, zeigt sich ein demographiebedingter Anstieg der Gesundheitsausgaben je Arbeitnehmer um 57% bis 2050 (ohne Differenzierung der Kosten nach Überlebenden und Versterbenden). Mit Differenzierung der Kosten nach Überlebenden und Versterbenden fällt der geschätzte Kostenanstieg um mehr als 10% (oder 7 Prozentpunkte) niedriger aus.
Abstract
The purpose of this study was to evaluate the impact of demographic changes on future health care expenditure of the German social health insurances considering the expenditures of survivors and decedents by age. The study analysed data from 269,646 members up to the age of 99 years of the AOK - one of Germany's largest social health insurers - in the State of Hesse in 2000/2001. In order to determine future health care expenditures, per-capita expenditures by age for outpatient, inpatient, rehabilitation, and nursing services of survivors and decedents (death within the next 12 months) were multiplied by the estimated number of survivors and decedents by age in Germany in 2020, 2035 und 2050. Expenditures for all ages were summed together. The paper shows that demographic changes until 2050 will lead to an increase of health care expenditures by 20% in total or less than 1% annually. Considering the future re-duction in workforce, demographic changes until 2050 will result in an estimated increase in health care expenditures per employee by about 57% (undifferentiated model). Considering the cost of survivors and decedents separately, this increase will amount to 50%. Hence, undifferentiated models overestimate the impact of demographic changes by about 10%.
Schlüsselwörter
demographische Entwicklung - Gesundheitsausgaben
Key words
demographic impact - health care costs
Literatur
- 1 Newhouse JP. Medical care costs: how much welfare loss?. J Econ Perspect. 1992; 6 ((3)) 3-21
- 2 Okunad AA, Murthy VN. Technology as a „major driver” of health care costs: a cointegration analysis of the Newhouse conjecture. J Health Econ. 2002; 21 ((1)) 147-159
-
3 Statistisches Bundesamt .(Hrsg).
Bevölkerung Deutschlands von 2002 bis 2050: 10. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung . Wiesbaden: Statistisches Bundesamt 2003 - 4 Mendelson DN, Schwartz WB. The effects of aging and population growth on health care costs. Health Aff. 1993; 12 ((1)) 119-125
- 5 Lee R, Tuljapurkar S. Uncertain demographic futures and social security finances. Am Econ Rev. 1998; 88 ((2)) 237-241
- 6 Lee R, Skinner J. Will aging baby boomers bust the federal budget?. J Econ Perspect. 1999; 13 ((1)) 117-140
-
7 Dang TT, Antolin P, Oxley H.
The fiscal implications of ageing: projections of age-related spending. OECD Economics Department Working Papers . Paris: OECD 2001 - 8 Denton FT, Gafni A, Spencer BG. Exploring the effects of population change on the costs of physician services. J Health Econ. 2002; 21 ((5)) 781-803
- 9 Seshamani M, Gray A. The impact of ageing on expenditures in the National Health Service. Age Ageing. 2002; 31 ((4)) 287-294
- 10 Gandjour A, Greb J, Bomsdorf E, Lauterbach KW. Impact of demographic changes on healthcare expenditures and funding in the EU. Appl Health Econ Health Policy. 2005; 4 ((1)) 1-4
- 11 Breyer F, Felder S. Life expectancy and health care expenditures: A new calculation for Germany using the costs of dying. Health Policy. 2006; 75 178-186
- 12 Roos NP, Montgomery P, Roos LL. Health care utilization in the years prior to death. Milbank Q. 1987; 65 ((2)) 231-254
- 13 Serup-Hansen N, Wickstrøm J, Kristiansen IS. Future health care costs - do health care costs during the last year of life matter?. Health Policy. 2002; 62 ((2)) 161-172
- 14 Polder JJ, Barendregt JJ, Oers H van. Health care costs in the last year of life - The Dutch experience. Soc Sci Med. 2006; 63 ((7)) 1720-1731
- 15 Kildemoes HW, Christiansen T, Gyrd-Hansen D, Kristiansen IS, Andersen M. The impact of population ageing on future Danish drug expenditure. Health Policy. 2006; 75 ((3)) 298-311
- 16 Lubitz JD, Riley GF. Trends in Medicare payments in the last year of life. N Engl J Med. 1993; 328 ((15)) 1092-1096
-
17 Cutler D, Meara E.
The concentration of medical spending: an update. NBER Working paper 7279 . Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research 1999 - 18 Zweifel P, Felder S, Meiers M. Ageing of population and health care expenditure: a red herring?. Health Econ. 1999; 8 ((6)) 485-496
- 19 Levinsky NG, Yu W, Ash A, Moskowitz M, Gazelle G, Saynina O, Emanuel EJ. Influence of age on Medicare expenditures and medical care in the last year of life. JAMA. 2001; 286 ((11)) 1349-1355
- 20 Yang Z, Norton EC, Stearns SC. Longevity and health care expenditures: the real reasons older people spend more. J Gerontol B Psychol Sci Soc Sci. 2003; 58 2-10
- 21 Ihle P, Köster I, Herholz H, Rambow-Bertram P, Schardt T, Schubert I. Versichertenstichprobe AOK Hessen/KV Hessen - Konzeption und Umsetzung einer personenbezogenen Datenbasis aus der Gesetzlichen Krankenversicherung. Gesundheitswesen. 2005; 67 638-645
-
22
Bundesministerium für Gesundheit .
KJ 1-Statistik.
http://www.gbe-bund.de
, (aufgerufen am 20.8.06)
- 23 Schulz E, Leidl R, König HH. The impact of ageing on hospital care and long-term care - the example of Germany. Health Policy. 2004; 67 ((1)) 57-74
- 24 Busse R, Krauth C, Schwartz FW. Use of acute hospital beds does not increase as the population ages: results from a seven year cohort study in Germany. J Epidemiol Community Health. 2002; 56 ((4)) 289-293
- 25 Fries JF. Aging, natural death, and the compression of morbidity. N Engl J Med. 1980; 303 ((3)) 130-135
-
26 Statistisches Bundesamt .
Leben und Arbeiten in Deutschland. Ergebnisse des Mikrozensus 2003 . Wiesbaden: Statistisches Bundesamt 2004
Korrespondenzadresse
PD. Dr. Dr. A. Gandjour
Institut für Gesundheitsökonomie und Klinische Epidemiologie
Universität zu Köln
Gleueler Straße 176-178
50935 Köln
Email: afschin.gandjour@uk-koeln.de