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DOI: 10.1055/s-2008-1047329
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Aktivitätsindizes bei systemischem Lupus erythematodes: Vergleich der Eignung für retrospektive und Verlaufsuntersuchungen
Three indices for assessing disease activity in SLE: Application in retrospective studies on activity and coursePublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
Generally accepted criteria for evaluating disease activity in systemic lupus erythematosus (SLE) have not yet been established. At present three indices are widely used: SLAM, BILAG, and SLEDAI. Validity and reliability have been investigated mostly prospectively. Only a few investigations on their suitability for retrospective assessment of disease activity and of the course of the disease have been performed. We applied these three instruments in a retrospective study of disease activity in 52 SLE patients. They were found to have a high convergent validity (r = 0.91 to 0.74) and to correlate well with the clinician's decision concerning treatment intensity (r = 0.81 to 0.72). Their correlation with immunological parameters were only partially significant. Additionally, the course of the disease was evaluated retrospectively on 3 occasions over 6 months in 30 patients. Sensitivity in detecting changes was determined by the ratio of mean change and standard deviation of change (,,Standardized Response Mean" / SRM). The SLAM was found to be significantly more sensitive in both the early phase (8 weeks) of observation (SRM = 0.88) and over the entire period (6 months: SRM = 0.93) than either BILAG (SRM = 0.47; 0.64) or SLEDAI (SRM = 0.46; 0.64). Based on its favourable combination of high validity and sensitivity, the SLAM appears to be especially well suited as a standard method in retrospective studies on SLE activity and course.
Zusammenfassung
Einheitliche Kriterien zur Aktivitätsbeurteilung bei systemischem Lupus erythematodes (SLE) sind bislang nicht etabliert. Derzeit werden häufig drei neuere Indizes verwendet: SLAM, BILAG oder SLEDAI. Validität, Reliabilität und Praktikabilität der drei Indizes wurden meist prospektiv und lediglich auf einzelnen Untersuchungszeitpunkten basierend untersucht. Nur wenige Erkenntnisse liegen vor zur Eignung bei retrospektiver Erfassung von Krankheitsaktivität und bei Verlaufsuntersuchungen. Die retrospektive Ermittlung der Krankheitsaktivität bei 52 SLE-Patienten ergab hohe konvergente Validität (r = 0,91 bis 0,74) der Indizes und gute Übereinstimmung mit der Einschätzung des Therapiebedarfs durch den behandelnden Kliniker (r = 0,81 bis 0,72). Korrelationen mit immunologischen Parametern waren nur teilweise signifikant. In 30 Fällen erfolgte eine retrospektive Auswertung des Krankheitsverlaufes (3 Zeitpunkte über 6 Monate). Die Sensitivität für Veränderungen der Aktivität wurde anhand des Quotienten aus mittlerer Veränderung und deren Standardabweichung (,,Standardized Response Mean" / SRM) ermittelt. Der SLAM zeigte sowohl in der Frühphase (8 Wochen: SRM = 0,88) als auch über den gesamten Untersuchungszeitraum (6 Monate: SRM = 0,93) eine signifikant höhere Sensitivität als BILAG (SRM = 0,47; 0,64) und SLEDAI (SRM = 0,46; 0,64). Aufgrund der günstigen Kombination von hoher Validität und Sensitivität scheint insbesondere der SLAM als Standardmethode für retrospektive Untersuchungen geeignet.