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DOI: 10.1055/s-2008-1047384
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Ibuprofen - Racemat und Enantiomere*
XXIbuprofen - Racemat and Enantiomere * Diese Arbeit wurde vom ,,Editorial Board" der ,,Aktuellen Rheumatologie" kontrovers beurteilt.Publication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
A new evaluation of published data on Ibuprofen Enantiomers was made taking into consideration also own comprehensive kinetic findings. It resulted that, following oral administration, the bioavailability of S-(+)-Ibuprofen, which is said to be the only effective isomer in man, is by 20-25% lower than that of R-(-)-Ibuprofen. However, due to the convertion of R-(-)-Ibuprofen into S-(+)-Ibuprofen, R-(-)-Ibuprofen contributes to a great extent to achieving effective plasma concentrations following of the racemate. This is shown by the calculation of both AUC and Cmax.
Moreover, an evaluation of the terminal half-lives shows that, because of the protracted conversion of R-(-)-Ibuprofen into S-(+)-Ibuprofen, the half-life following administration of the racemate is prolonged to about 2h. Following administration of S-(+)-Ibuprofen alone, a terminal half-life of about 1 h would be obtained, a result which seems hardly to desirable in consideration of the fact that Ibuprofen is actually a short-acting drug.
Furthermore, the experiments yielded hints that there is also a distinct toxocological difference between S-(+)-Ibuprofen and R-(-)-Ibuprofen.
From the findings available it may be concluded that, to date, not enough attention was given to the significance of the R-(-)-portion in the racemate and that the administration of S-(+)-Ibuprofen - if this would be possible at all within the near future - will hardly show the expected advantages that were postulated by different authors.
Zusammenfassung
Eine Neubewertung veröffentlichter Daten über die Enantiomere von Ibuprofen ergibt unter Einbeziehung umfangreicher eigener kinetischer Befunde, daß das am Menschen offenbar allein wirksame S-(+)- Ibuprofen um 20-25% schlechter oral bioverfügbar ist als R-(-)-Ibuprofen. Durch Umwandlung von R-(-)-Ibuprofen in S-(+)-Ibuprofen trägt R-(-)-Ibuprofen aber in erheblichem Maße zur Erzielung wirksamer Plasmakonzentrationen bei, wenn das Racemat gegeben wird. Dies läßt sich sowohl unter Berechnung von AUC als auch Cmax feststellen.
Darüber hinaus ergibt eine Betrachtung der terminalen Halbwertszeiten, daß durch die erst protrahiert einsetzende Umwandlung von R-(-)-Ibuprofen in S-(+)-Ibuprofen eine Verlängerung der Halbwertszeit auf ca. 2 h beim Racemat eintritt. Die alleinige Gabe von S-(+)-Ibuprofen würde eine terminale Halbwertszeit von ca. 1 h ergeben, was bei dem ohnehin schon kurz wirksamen Ibuprofen kaum wünschenswert erscheint.
Weiterhin ergeben sich experimentelle Hinweise dafür, daß sich auch toxikologisch S-(+)-Ibuprofen von R-(-)-Ibuprofen und vom Racemat deutlich unterscheidet.
Die vorliegenden Befunde sind so zu deuten, daß die Bedeutung des R-(-)-Anteils im Racemat bislang nicht genügend berücksichtigt worden ist und daß die alleinige Gabe von S-(+)-Ibuprofen - sofern dies in absehbarer Zeit überhaupt möglich ist - kaum die erhofften Vorteile bringen wird, die verschiedentlich postuliert werden.