Abstract
Cement-free implantation of knee prostheses aims at a biologically stable interface
as well as at the preservation of the shock-absorbing function of the spongious system.
The weakened bone in rheumatoid arthritis will in most cases also tolerate the stress
on the anchorage, if the relevant criteria are considered and the possibilities of
bone transplantation are made use of.
Our experiences with the PCA-System extend over a period of 7 years. In this case
the fixation of the patella component was problematic. We also registered damage to
the surface of the polyethylene of some of the tibia components during revision surgery.
The LCS design concept (used since 1986) tries to avoid such polyethylene damage.
Dislocation of the mobile meniscal bearings is possible, but can be avoided with correct
surgical techniques. With both systems, loosening of the femoral or tibial component
was not a reason for revision.
Zusammenfassung
Mit der zementfreien Implantation von Knieendoprothesen wird ein biologisch stabiles
Interface sowie der Erhalt der Stoßdämpferfunktion des Trabekelsystems angestrebt.
Der Verankerungsstreß ist meistens auch für den vorgeschädigten Knochen bei rheumatoider
Arthritis tolerabel, wenn die aufgezeigten Kriterien Berücksichtigung finden und die
Möglichkeiten der Knochentransplantation angewandt werden.
Die Erfahrungen mit dem PCA-System umfassen 7 Jahre. Hier erwies sich die Fixation
der Patellakomponente als problematisch. Anläßlich von Revisionsoperationen waren
außerdem Verschleißschäden am Polyäthylen der Tibiakomponente festzustellen.
Das LCS-Design (benutzt seit 1986) sucht konzeptionell solche HDP-Schäden zu vermeiden.
Luxationen der beweglichen Meniskeal-Lager sind möglich, aber bei korrekter Operationstechnik
vermeidbar. Bei beiden Systemen mußten keine Reoperationen wegen Lockerungen der femoralen
oder tibialen Komponente vorgenommen werden.