Aktuelle Rheumatologie 1991; 16(3): 100-103
DOI: 10.1055/s-2008-1047390
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sind Hüftgelenks-Synovektomie und -Arthrolyse im Zeitalter der Endoprothetik noch sinnvoll?

Are Hip Joint Synovectomies and Arthrolyses Still Meaningful in the Present Age of Endoprosthetics?S.  Spielvogel , D.  Wessinghage
  • I. Orthopädische Klinik BRK-Rheumazentrum Bad Abbach/Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Between Jan. 77 and Jun. 88 511 surgical interventions were performed on the hip in rheumatoid patients - 465 total hip replacements and 46 synovectomies, most in combination with arthrolysis in 42 patients. 32 hips in 29 patients with rheumatoid arthritis (at an average age of 32 years) were evaluated. All early performed synovectomies lead to an improvement of pain and disability, in 18 cases for 2 and more years. Further operations were necessary at an average of 2,7 years later in 14 hips (44%). 13 times total hip replacements and one time in another hospital a cup-arthroplasty. On the other side 18 cases (56%) had after an average duration of 5,8 years no need to undergo further surgical interventions. Since 1986 for complete synovectomy surgical dislocation of the hip joint was performed up to now without roentgenographic changes characteristic of avascular necrosis of femoral head. The total hip replacements in an osteoporotic bone of young rheumatic patients are over a long period not free of problems. The early performed synovectomy of the hip can wisely postpone the replacement.

Zusammenfassung

Von 1/77 bis 6/88 wurden an der I. Orthopädischen Klinik des BRK-Rheumazentrums Bad Abbach 511 Hüftgelenkseingriffe bei Polyarthritikern vorgenommen. Darunter waren 465 Totalendoprothesen und 46 Synovektomien, meist in Kombination mit einer Arthrolyse, bei 42 Patienten. 32 operierte Hüften bei 29 Polyarthritikern (Durchschnittsalter 32 Jahre) konnten nachkontrolliert werden. Postoperativ kam es nach allen Frühsynovektomien zu einer Beschwerdebesserung, die bei 18 Hüften zwei und mehr Jahre anhielt. Zweiteingriffe waren durchschnittlich 2,7 Jahre danach bei 14 Hüften notwendig (44%). 13 x wurde eine Totalendoprothese, einmal außerhalb ein Wagner-Cup implantiert. Dagegen erfolgte bei 18 Hüften (56%) mit einer mittleren Beobachtungszeit von 5,8 Jahren bisher keine weitere Operation. Seit 1986 wurde der Hüftkopf regelmäßig zur radikalen Synovektomie luxiert, ohne daß eine Hüftkopfnekrose auftrat. Die Implantation von Endoprothesen im osteoporotischen Knochen junger Polyarthritiker ist im Langzeitverlauf nicht immer unproblematisch. Gerade die Frühsynovektomie des Hüftgelenkes ermöglicht das Hinausschieben des Ersatzes.