Aktuelle Rheumatologie 1990; 15(5): 187-189
DOI: 10.1055/s-2008-1047448
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Revisionsmöglichkeiten nach Luxation einer ,,semi-constrained" GSB-III-Ellbogengelenkendoprothese und nichtrekonstruierbarem Bandhalt*

Possibilities of Revision After Disassembly of a Semi-Constrained GSB-III-Elbow Joint Endoprosthesis and Inability of Effective Surgical Reconstruction of LigamentsR.  Hoos
  • Abteilung für operative Rheumatologie, Rotes-Kreuz-Krankenhaus, Bremen
* Herrn Prof. Dr. N. Gschwend zum 65. Geburtstag gewidmet.
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Most of the results published until now about GSB-III-elbow-arthroplasty are satisfactory. The complication rate ist reasonably low.

According to the authors the main problem is the disassembly of the two components, which is traceable to surgical faults. The authors point out that the problem of disassembly can be mastered if the two components are tied together with enough tension between them. This shows the importance reconstructing the ligaments for sufficient tension of the prosthesis.

This paper is a report on one patient with insufficient tension of the two components and inability to reconstruct bone and ligaments by surgery.

After the second disassembly of the components we used a cerclage for sufficient stability.

1 1/2 years after last surgery the function of the elbow joint is almost free and there is no more pain.

Zusammenfassung

Die bisher publizierten Ergebnisse nach GSB-III-Ellbogenendoprothese sind so ermutigend, daß dieser Eingriff empfohlen werden kann.

Unter Komplikationen weisen die Autoren auf eine Entkoppelung der Komponenten hin, führen diese jedoch auf intraoperative Fehler zurück. So berichten die Autoren, daß durch sekundäre Weichteilraffung das Problem bisher beherrscht werden konnte.

Vorgestellt wird der Verlauf einer Patientin mit ausgeprägten polyarthritischen Destruktionen, bei der es nicht gelang, eine knöcherne und Weichteilstabilität zu erzielen, so daß diese in einem dritten Eingriff über eine Drahtcerclage vorgenommen werden mußte.

1 1/2 Jahre nach der Operation ist die Patientin beschwerdefrei mit annähernd freier Funktion des Ellbogengelenks.