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DOI: 10.1055/s-2008-1047472
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Toxoplasmose-Enzephalitis mit tödlichem Verlauf als opportunistische Infektion bei systemischem Lupus erythematodes
Toxoplasmic Encephalitis with Fatal Outcome as an Opportunistic Infection in Systemic Lupus ErythematosusPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
A thirty-three year old female patient suffering from systemic lupus erythematosus (SLE) for five years with involvement of heart, lung, kidneys and the central nervous system, and with marked disease activity, was treated by an immunosuppressive therapy with cyclophosphamide (Endoxan®) and steroids, initially leading to a remission of the disease.
After immunosuppressive therapy for six months, exacerbation of the central nervous system symptoms with grand mal attacks, heavy headaches, and fits of dizziness as well as memory disorder and visual defects, was observed. Data obtained by liquor puncture, computed tomography and electroencephalography suggested an exacerbation of the CNS manifestation.
Despite administration of high doses of steroids and plasmapheresis it was not possible to control the situation clinically, so that the patient died. Postmortem examination revealed toxoplasmic encephalitis (histologically confirmed) as the event leading to the death of the patients, inspite of negative serology.
Zusammenfassung
Bei einer 33jährigen Patientin mit einem seit 5 Jahren bekannten systemischen Lupus erythematodes (SLE) mit Herz-, Lungen-, Nieren- und ZNS-Beteiligung mit ausgeprägter Entzündungsaktivität wurde nach Plasmaseparation eine immunsuppressive Therapie mit Cyclophosphamid (Endoxan®) und Steroiden eingeleitet, die initial zu einer Remission der Grunderkrankung führte.
Nach 6 Monaten immunsuppressiver Therapie exazerbierte die ZNS-Symptomatik mit Auftreten von Grand-mal-Anfällen, stärksten Kopfschmerzen und Schwindel sowie Merkstörungen und Doppelbildern. Die Ergebnisse der ZNS-Diagnostik mit Liquor-Punktion, CCT und EEG waren vereinbar mit einer ZNS-Beteiligung bei bekanntem SLE.
Klinisch war die Situation durch hochdosierte Gabe von Steroiden nicht zu beherrschen, so daß die Patientin in zentralem Atem- und Kreislaufversagen verstarb. Post mortem wurde eine Toxoplasmose-Enzephalitis als finale Ursache der ZNS-Symptomatik histologisch nachgewiesen, trotz einer negativen Toxoplasmose-Serologie.