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DOI: 10.1055/s-2008-1047911
Die zervikale Aufrichtungsosteotomie nach Mason und Urist bei Spondylarthritis ankylopoetica
Osteotomy of the Cervical Spine after Mason and Urist in Ankylosing SpondylitisPublikationsverlauf
Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract
Monosegmental posterior V-shaped osteotomies between C7 and Th 1 were performed in local anaesthesia on 22 patients presenting ankylosing spondylitis on account of cervical and cervico-thoracic kyphosis. Correction and fixation resulted by means of a Halo plaster cast. In 12 patients an additional lumbar osteotomy on account of lumbar kyphosis was performed in a second stage. One patient died post-op on account of gastric haemorrhage, three patients required reoperation because of nerve root compression. Leaving aside a few cases with slight paresthesia, no other complications arose. About 6-9 months after surgery, fusion in the vertebral bodies was evident. Regarding lordosating of 34° we recorded an increase in standing height by 6.5 cm and a decrease of the flèche cervicale by 50%. Twelve patients (follow-up of 12-38 months) had a radiological loss of correction of 9.9% in lordosis. There is no history of late complications.
Zusammenfassung
22 Patienten mit ankylosierender Spondylitis wurden wegen zervikaler und zerviko-thorakaler Kyphosen durch monosegmentale dorsale Wirbelbogenosteotomien zwischen C7 und Th 1 in Lokalanästhesie operativ aufgerichtet. Korrektur und Fixation erfolgte über einen Halo- Rumpfgips. Bei 12 Patienten wurden zusätzlich lumbale Aufrichtungen wegen lumbaler Kyphosen in einer zweiten Operation durchgeführt. Ein Patient starb postoperativ an einer Magenblutung, bei drei waren Reoperationen wegen Wurzelkompressionen notwendig. Abgesehen von leichten Parästhesien traten sonst keine Komplikationen auf. Die Wirbel fusionierten nach 6-9 Monaten. Bei einer Lordosierung von 34° nahmen die Stehgröße um 6,5 cm zu und die Flèche cervicale um 50% ab. Bei 12 Patienten (Kontrollzeit 12-38 Monate) betrug der radiologische Korrekturverlust der Lordose 9,9%. Spätkomplikationen traten nicht auf.