Aktuelle Rheumatologie 1987; 12(2): 147-152
DOI: 10.1055/s-2008-1047915
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Immunhistochemische Typisierung infiltrierender Zellen der Synovialis mit monoklonalen Antikörpern - klinische Korrelationen bei cP und nichtentzündlichen Gelenken

Immunohistochemical Phaenotyping of Infiltrating Cells of the Synovial Layer using Monoclonal Antibodies: Clinical Correlations in Rheumatoid Arthritis and Noninflammatory JointsC.  Schaller , F. -W. Hagena , G.  Riethmüller
  • Staatliche Orthopädische Klinik München und Institut für Immunologie der Ludwig-Maximilians-Universität München
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Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

Synovial tissue samples from 15 patients affected by classical or definite RA, from 5 patients suffering from knee joint injury and from one patient with coxarthrosis were examined by immunoperoxidase staining. Ten different monoclonal antibodies were used in order to determine cell phenotypes. RA-specific changes were observed solely in macrophage-rich areas of the sensorial subliminal layer. An increased number of activated macrophage-like cells (63D3+, 5E9+) is located in these, so-called transitional regions of the symposium of both exonerative and -positive rheumatoid joints. Separate areas of the rheumatoid symposium exhibit at least two different ways of cellular activation (expression of HLA-DR or transferring-receptor antigens).

The increased number of activated (5E9+) macrophages in the rheumatoid symposium correlates with clinical parameters (Chalkins-lndex).

Immunohistochemistry of the synovium may at least give hints on the diagnosis (probably also on the prognosis) of RA.

Zusammenfassung

Synovialgewebe von 15 cP-Patienten (klassische oder definitive cP), von 5 Patienten mit Kniegelenkstrauma und von einer Patientin mit Koxarthrose, wurde immunhistochemisch untersucht (Immunperoxidasemethode). Dabei dienten 10 verschiedene monoklonale Antikörper zur Zelltypisierung.

Signifikante cP-spezifische Veränderungen fanden sich nur in den makrophagenreichen Arealen der synovialen Subintimalschicht. Hier konnten vermehrt aktivierte makrophagenähnliche Zellen (63D3+, 5E9+) nachgewiesen werden. Für seronegative und -positive cP ergaben sich keine immunhistologischen Unterschiede.

Verschiedene Areale der rheumatoiden Synovialis zeigen unterschiedliche Art der Zellaktivation (HLA-DR bzw. Transferrinrezeptor-Expression). Es besteht eine Korrelation (r = 0,77) der erhöhten Anzahl aktivierter transitionaler Makrophagen (5E9+) mit klinischen Parametern {Chalkins-lndex).

Die Immunhistologie der Synovialis kann diagnostische (und ggf. prognostische) Hinweise auf das Vorliegen einer cP liefern.