Aktuelle Rheumatologie 1987; 12(2): 157-160
DOI: 10.1055/s-2008-1047917
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Persistierendrezidivierende Lumboischialgie nach operierten Diskushernien - schmerzchirurgische Möglichkeiten*

Persistent or Recurring Sciatica Following Protruded Disc Surgery: Possible Pain Relief SurgeryCh.  Probst
  • Neurochirurgische Klinik, Kantonsspital Aarau
* Vortrag am 20.4.85, Hofburg Wien: 4. Internat. Tagung des Weltverbandes der Wirbelsäulenchirurgen und Spondyliater.
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
18. Februar 2008 (online)

Abstract

Local reoperations in cases of persistent or recurrent sciatica after operation for disc protrusions are only recommended if another disc protrusion or a narrow lateral recess are the main causes, but not in case of severe intradural extradural root adhesions. For the differential diagnosis clinical findings are important and the computed tomography represents a supplementary good method. In cases of root adhesions with severe symptoms, electrical stimulation of the dorsal columns relieves radicular pain in many patients (60% of 54 cases, 7-72 months of stimulation). In rarely selected cases, the microsurgical considerably improved cordotomy is to be mentioned here with good results in 70% of cases (4-102 months after cordotomy, average 52 months).

Zusammenfassung

Wenn eine persistierend-rezidivierende Lumboischialgie nach operierter Diskushernie bedingt ist durch Wurzelnarben (klinisch-neuroradiologische diagnostische Kriterien), kommt in schweren Fallen die Schmerzchirurgie in Frage. Dies betraf 78 unserer Patienten. Im Vordergrund steht die Stimulation des lemniskalen Systems im Bereich des Rückenmarks. 60% unserer Fälle zeigen ein gutes Dauerresultat bezüglich Ischialgie. Seltener kann auch die wesentlich verbesserte mikrochirurgische Chordotomie thorakal 2 empfohlen werden mit geringer Komplikationsrate und mit guten Dauerresultaten von 70% bei einer Katamnesedauer von durchschnittlich 52 Monaten.

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