Aktuelle Rheumatologie 1985; 10(2): 53-55
DOI: 10.1055/s-2008-1048028
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Klinische und biochemische Aspekte der Xanthomatose unter besonderer Berücksichtigung der Gelenkbeteiligung

Clinical and Biochemical Aspects of Xanthomatosis with Special Reference to Joint InvolvementZ.  Gburek , D.  Kapolka
  • Schlesisches Rheumatologisches Krankenhaus in Ustroń
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

During a three-year period (1981-1983) disturbances of lipid metabolism were seen in 2,057 (13.7%) out of a total of 15.009 patients at the Silesian Rheumatological Hospital in Ustroń. Xanthomatosis was diagnosed in 53 patients among those who had hyperlipoproteinaeia. 16 of these patients were women (30%) and 37 men (70%). The following conclusions can be drawn:
1. Xanthomatosis is a disease of middle age and occurs more often in men than in women.
2. The tendinous type of xanthomatosis develops in type IV of hyperlipoproteinaemia.
3. Chronic and relapsing joint inflammations can occur in both Type II and Type III or Type IV hyperlipoproteinemias.
4. Joints predisposed for xanthomatosis are, besides the knee and ankle joints, also the proximal phalangeal and metacarpophalangeal joints, as well as the hallux.

Zusammenfassung

In einem Zeitraum von 3 Jahren (1981-1983) wurden bei 2057 (13,7%) von insgesamt 15009 Patienten im Schlesischen Rheumatologischen Krankenhaus in Ustroń Störungen des Lipidstoffwechsels festgestellt. Unter den Patienten mit Hyperlipoproteinämie wurde eine Xanthomatose bei 53 Patienten diagnostiziert. 16 dieser Patienten waren Frauen (30%), 37 Männer (70%). Folgende Schlußfolgerungen lassen sich ziehen:
1. Die Xanthomatose ist eine Erkrankung der mittleren Lebensjahre und tritt bei Männern häufiger auf als bei Frauen.
2. Die Sehnenform der Xanthomatose entwickelt sich beim Typ IV der Hyperlipoproteinämie.
3. Sowohl bei Typ II- als auch Typ III- oder Typ-IV-Hyperlipoproteinämien, die eine Xanthomatose begleiten, können chronische und rezidivierende Gelenkentzündungen entstehen.
4. Die für eine Xanthomatose prädisponierten Gelenke sind neben den Knie- und Sprunggelenken auch die proximalen Finger- und Metakarpophalangealgelenke sowie der Hallux.