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DOI: 10.1055/s-2008-1048028
Klinische und biochemische Aspekte der Xanthomatose unter besonderer Berücksichtigung der Gelenkbeteiligung
Clinical and Biochemical Aspects of Xanthomatosis with Special Reference to Joint InvolvementPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract
During a three-year period (1981-1983) disturbances of lipid metabolism were seen
in 2,057 (13.7%) out of a total of 15.009 patients at the Silesian Rheumatological
Hospital in Ustroń. Xanthomatosis was diagnosed in 53 patients among those who had
hyperlipoproteinaeia. 16 of these patients were women (30%) and 37 men (70%). The
following conclusions can be drawn:
1. Xanthomatosis is a disease of middle age and occurs more often in men than in women.
2. The tendinous type of xanthomatosis develops in type IV of hyperlipoproteinaemia.
3. Chronic and relapsing joint inflammations can occur in both Type II and Type III
or Type IV hyperlipoproteinemias.
4. Joints predisposed for xanthomatosis are, besides the knee and ankle joints, also
the proximal phalangeal and metacarpophalangeal joints, as well as the hallux.
Zusammenfassung
In einem Zeitraum von 3 Jahren (1981-1983) wurden bei 2057 (13,7%) von insgesamt 15009
Patienten im Schlesischen Rheumatologischen Krankenhaus in Ustroń Störungen des Lipidstoffwechsels
festgestellt. Unter den Patienten mit Hyperlipoproteinämie wurde eine Xanthomatose
bei 53 Patienten diagnostiziert. 16 dieser Patienten waren Frauen (30%), 37 Männer
(70%). Folgende Schlußfolgerungen lassen sich ziehen:
1. Die Xanthomatose ist eine Erkrankung der mittleren Lebensjahre und tritt bei Männern
häufiger auf als bei Frauen.
2. Die Sehnenform der Xanthomatose entwickelt sich beim Typ IV der Hyperlipoproteinämie.
3. Sowohl bei Typ II- als auch Typ III- oder Typ-IV-Hyperlipoproteinämien, die eine
Xanthomatose begleiten, können chronische und rezidivierende Gelenkentzündungen entstehen.
4. Die für eine Xanthomatose prädisponierten Gelenke sind neben den Knie- und Sprunggelenken
auch die proximalen Finger- und Metakarpophalangealgelenke sowie der Hallux.