Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1048030
Die Behandlung der generalisierten Tendomyopathie
The Treatment of Generalized TendomyopathyPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
In 124 patients with generalized tendomyopathy (fibrositis syndrome) the effect of various therapies was examined retrospectively on the background of clinicalrheumatological, psychosocial and emotional factors according to the multifactorial genesis of this disease. A biographical interview, the Rosenzweig Picture-Frustration test, the Freiburger Personality Inventory, Beck's depression scale and the v. Zerssen list of complaints were administered. Active physical therapy (success rate46%), passive physical therapy (48%), analgesic medication (44%) and local infiltration with corticosteroids (53%) had about the same effect. In contrast, minor tranquilizers and antidepressants were less successful (29%). Increased activity in sports before the beginning of the symptoms, extroversion and aggressivity had a positive influence on the outcome of active physiotherapy. In depressive patients passive physiotherapy is indicated. Patients who reacted on autogenic training with an improvement of their pains compared with patients without improvement showed an acute onset of their pains and localisation on the trunk, experienced better human relationships and were less depressive. Effect of psychotherapy was improved by short duration of rheumatic complaints and weak fixation of neurotic defence mechanisms.
Zusammenfassung
Bei 124 Patienten mit generalisierter Tendomyopathie wurden die Effekte verschiedenster Therapien retrospektiv auf dem Hintergrund von klinisch-rheumatologischen, psychosozialen und emotionalen Faktoren - entsprechend der multifaktoriellen Krankheitsgenese-beurteilt. Neben einer biographischen Anamnese wurden testpsychologisch das Freiburger Persönlichkeitsinventar, der Rosenzweig Picture-Frustration Test, die Becksche Depressionsskala und die v. Zerssen Beschwerdenliste angewandt. Aktive Physiotherapie (46% Erfolg), passive Physiotherapie (48%), medikamentöse Therapie, d.h. Analgetika, nichtsteroidale Antirheumatika und Myorelaxantien (44%) und lokale Infiltrationen mit Kortikosteroiden (53%) waren etwa gleich wirksam. Psychopharmaka (Tranquilizer, Antidepressiva) erwiesen sich als weniger wirksam (29%).
Vermehrte körperliche Aktivität vor Ausbruch der Beschwerden, Kontaktfreudigkeit, sowie Aggressivität beeinflussen dabei die Wirkung der aktiven physikalischen Therapie positiv. Bei depressiven Patienten ist eher passive physikalische Therapie indiziert.
Weiter wurden die Erfolgsaussichten von autogenem Training und Psychotherapie beurteilt. Das autogene Training wirkt besser bei akutem Schmerzbeginn und Lokalisation der Schmerzen am Rumpf. Sein Effekt ist zudem um so besser, je höher die Kommunikationsfähigkeit und je geringer die Depression der Patienten ist. Kurze Dauer der rheumatischen Beschwerden und geringe Fixierung der neurotischen Abwehr verbessern den Erfolg der Psychotherapie.