Aktuelle Rheumatologie 1985; 10(3): 105-108
DOI: 10.1055/s-2008-1048038
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Zur Frage der systemischen Wirkung der Kniegelenkssynovialektomie bei chronischer Polyarthritis*

The Problem of Systemic Action of Synovialectomy of the Knee Joint in Rheumatoid ArthritisR.  Richter , G.  Köhler , W.  Nübling , G.  Engels
  • Chirurgisch-orthopädische Klinik der LVA Württemberg, Albstadt 2
    I. Orthopädische Klinik der Hessingstiftung, Augsburg-Göggingen
* Herrn Prof.Dr.Walter Mohing zum 65. Geburtstag gewidmet.
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Publication Date:
18 February 2008 (online)

Abstract

The authors performed 1244 synovialectomies in the knee joint in 914 patients with rheumatoid arthritis from 1964 to 1982 inclusive, at the Department of Orthopaedic Surgery of the University of Erlangen, and at the First Orthopaedic Hospital of the Hessing Foundation at Augsburg-Göggingen. 571 (62%) patients with 850 synovialectomies were followed up. The average follow-up time was 4.3 years (minimum 1 year, maximum 11 years). In 365 patients we kept an exact record of the BSR, and in 483 patients of their statements on the improvement, if any, of their complaints, as well as of the corresponding findings at the other joints which had remained unaffected; in 351 patients an accurate record was kept of their tablet consumption. Based on the BSR reduction, we were able to observe in about 66% of the operated patients a partly marked reduction in activity of the disease. 22% of the patients with synovialectomy stated that their complaints in the affected but not operated joints had improved; 43.9% did not require cortisone, 19.9% had reduced the dose, and only 3.7% had increased it. These observations lead us to the conclusion that, whereas a certain systemic action can be definitely seen, it is improbable that the disease as such is decisively influenced beyond the favourable local effect.

Zusammenfassung

In der Orthopädischen Abteilung der Chirurgischen Universitätsklinik Erlangen und der I. Orthopädischen Klinik der Hessingstiftung Augsburg-Göggingen führten wir von 1964 bis einschließlich 1982 1244 Kniegelenkssynovialektomien bei 914 Patienten mit primär chronischer Polyarthritis durch. 571 (62%) Kranke mit 850 Synovialektomien haben wir nachuntersucht. Die durchschnittliche Beobachtungszeit betrug 4,3 Jahre (minimal 1 Jahr, maximal 11 Jahre). Bei 365 Patienten waren die Blutkörperchensenkungswerte, bei 483 die Angaben über die eventuelle Besserung der Beschwerden sowie die entsprechenden Befunde an den anderen befallenen, nicht operierten Gelenken, und bei 351 der Tablettenbedarf genau dokumentiert. Anhand der BKS-Reaktion konnten wir bei rund 66% der Operierten teilweise einen deutlichen Aktivitätsrückgang der Krankheit feststellen. 22% der Synovialektomierten gaben eine Besserung der Beschwerden in den miterkrankten, nicht operierten Gelenken an, 43,9% kamen ohne Cortison aus, 19,9% hatten die Dosis reduziert und nur 3,7% erhöht. Aufgrund unserer Beobachtungen sind wir der Meinung, daß eine gewisse systemische Wirkung unverkennbar, eine über den lokalen Effekt hinausreichende entscheidende Beeinflussung der Gesamterkrankung aber unwahrscheinlich ist.