Rofo 1988; 148(6): 694-698
DOI: 10.1055/s-2008-1048274
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Pharmakokinetik des Kontrastmittels in der experimentellen Pankreatographie

Pharmacokinetics of contrast medium in experimental pancreatographyA. Saari, L. Kivisaari1 , C.-G. Standertskjöld-Nordenstam1 , S-L. Karonen2 , T. Schröder
  • 1Second Department of Surgery, Department of Diagnostic Radiology, and
  • 2Isotope Laboratory, University Central Hospital, Helsinki, Finland
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 March 2008 (online)

Zusammenfassung

Die Pharmakokinetik des Kontrastmittels bei der experimentellen Pankreatographie wurde an 17 Ferkeln durch wiederholte Radiographie der Bauchspeicheldrüse untersucht sowie durch Messung der Konzentrationen von J125-markiertem Kontrastmittel in der Pfortader, der unteren Hohlvene und im Ductus thoracicus. Zum Vergleich wurden intraduodenale und Pfortaderinjektionen durchgeführt. Die Kontrastverstärkung des Pankreas bei CT nach Pankreatographie wurde gemessen. Hohe Kontrastmittelkonzentrationen wurden in der Pfortader 40 Sekunden nach Pankreatographie festgestellt, wodurch eine direkte Absorption in die lokalen Venen nachgewiesen wurde. Die Kontrastmittelkonzentrationen in der Lymphe überstiegen die systemischen Konzentrationen 15 Minuten nach der Injektion; dies deutete auf eine Absorption in die Lymphgefäße des Pankreas. Die Computertomographie zeigte eine Füllung des Pankreasparenchyms an, obwohl die normalen Radiographien keine azinöse Füllung aufwiesen. Dies deutete daraufhin, daß eine „unsichtbare” Parenchymfüllung während der normalen Pankreatographie stattfindet.

Summary

The pharmacokinetics of a contrast medium in experimental pancreatography of 17 piglets were studied by repeated radiographs of the pancreas and by measuring the concentration of I125-labelled CM in the portal vein, inferior vena cava and in the thoracic duct. Intraduodenal and portal vein injections were performed for comparison. Contrast enhancement of the pancreas after pancreatography was measured by CT. High concentrations of CM were seen in the portal vein 40 seconds after pancreatography, demonstrating direct absorption into the local veins. The concentration of CM in lymph exceeded the systemic concentration 15 minutes after injection, suggesting absorption into lymphatic vessels from the pancreas. CT revealed parenchymal filling of the pancreas even though no acinar filling was seen in normal radiographs. This suggests „invisible” parenchymal filling during normal pancreatography.